-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Valuta-problemer? Ikke hos Rolls-Royce
En oversikt Automotive News har hatt om bilfabrikkenes forhold til Euro mot Dollars er ganske interessant. Den viser tydelig at Rolls-Royces overlegne holdning til hestekrefter ("det finnes nok av dem) gjenspeiler seg også når det er snakk om valutaproblemer.
Bentley kan fortelle om store problemer, marginene er ganske enkelt ikke store nok til å ta opp 20-25 prosent devaluering, slik at 2005-modellene i USA kommer til å få et pristillegg større enn inflasjonen.
Ferrari har det samme problemet med dollar. Maserati er på vei inn i USA nå, og Ferrari selger nesten 1/3 av sin produksjon der. Dette er som gambling, sier de i Maranello og er glade for at de har en meget sterk merkevare.
Men hos Rolls-Royce later de til å være fullstendig ubekymret over en sterk dollar. Valutasvingninger er en del av virkeligheten, sier Howard Mosher, marketing sjef, til bladet. Rolls og Royce gikk ikke til valutaspesialister da de startet dette selskapet for 100 år siden, og det gjorde heller ikke BMW da de kjøpte merkevaren. Dersom vi skulle begynne å regulere våre priser hver dag, etter hvordan valutaen svingte, ville vi svikte de investorene som kjøper våre biler. Måten vi bygger og betjener våre biler på er et resultat av fem års planlegging. Det er altså ikke i vår natur å gripe til kjappe løsninger.