-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Og hva med Smart?
Før jul sendte Mercedes ut tåkete signaler som kanskje kunne tyde på et farvel til Smart. Det ble avkreftet, også ganske tåkete. Så ble Formore-debuten i Detroit avlyst i siste liten. Nå antyder Mercedes-sjefen at man er åpen for strategiske allianser.
Det er i et intervju med tyske auto motor sport at Eckhard Cordes blir spurt om hva som skjer med underskuddsmerket Smart. Vi er åpne for alle muligheter, svarer han. Det eneste som er sikkert, er at merket ikke skal forsvinne.
Å legge ned den virksomheten ville være bedriftsøkonomisk vanvittig, sier han. Det ville forårsake støy og høye kostnader og ødelegge en merkevare som har et enormt potensiale.
På et konkret spørsmål om Formore, som er planlagt å debutere i slutten av neste år, kommer til å bli bygd, er svaret noe i retning av at vi må få Smart opp å stå. Om Formore kan hjelpe til med det, er noe vi for tiden ser nøye på. Man ser forresten nøye på alt, får vi vite, hele verdikjeden fra utvikling til ettermarked studeres med lupe. Og så skal vi få i gang Smart igjen.
Manglende inntjening
Problemet er så enkelt som at Smart ikke tjener penger og at målet for at den blir lønnsom, stadig skyves fremover i tid. Et 2004 salg i Europa på over 130.000 viser en økning, men ikke økning nok. I intervjuet forteller Cordes at et forholdsvis mislykket prosjekt som Maybach (744 produsert i fjor) gir et imponerende dekningsbidrag, men han er ikke i nærheten av slik ordbruk når det gjelder Smart. Aksjonærene begynner med andre ord å bli utålmodige.
Og hva med Norge? Merket ble som kjent en del av Bertel O. Steen på høsten i fjor. I år har de planlagt å selge noe over 300 enheter - først og fremst gjennom en egen avdeling hos Auto Stern. Med syv nye biler registrert i januar er man et stykke unna det nødvendige tempo, kan man si. At merket overhodet ikke ble nevnt i konsernsjefens gjennomgang av året som gikk og året som kommer for fagpressen nylig, var det også noen som syntes var underlig.
Litt underlig det hele. For når Bertel O. Steen først bestemmer seg for å gjøre noe, pleier de å gjøre det ganske grundig. De fleste som har prøvd den er enig om at Smart fortjener positiv oppmerksomhet.