-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Og hva med Smart?
Før jul sendte Mercedes ut tåkete signaler som kanskje kunne tyde på et farvel til Smart. Det ble avkreftet, også ganske tåkete. Så ble Formore-debuten i Detroit avlyst i siste liten. Nå antyder Mercedes-sjefen at man er åpen for strategiske allianser.

Det er i et intervju med tyske auto motor sport at Eckhard Cordes blir spurt om hva som skjer med underskuddsmerket Smart. Vi er åpne for alle muligheter, svarer han. Det eneste som er sikkert, er at merket ikke skal forsvinne.
Å legge ned den virksomheten ville være bedriftsøkonomisk vanvittig, sier han. Det ville forårsake støy og høye kostnader og ødelegge en merkevare som har et enormt potensiale.
På et konkret spørsmål om Formore, som er planlagt å debutere i slutten av neste år, kommer til å bli bygd, er svaret noe i retning av at vi må få Smart opp å stå. Om Formore kan hjelpe til med det, er noe vi for tiden ser nøye på. Man ser forresten nøye på alt, får vi vite, hele verdikjeden fra utvikling til ettermarked studeres med lupe. Og så skal vi få i gang Smart igjen.
Manglende inntjening
Problemet er så enkelt som at Smart ikke tjener penger og at målet for at den blir lønnsom, stadig skyves fremover i tid. Et 2004 salg i Europa på over 130.000 viser en økning, men ikke økning nok. I intervjuet forteller Cordes at et forholdsvis mislykket prosjekt som Maybach (744 produsert i fjor) gir et imponerende dekningsbidrag, men han er ikke i nærheten av slik ordbruk når det gjelder Smart. Aksjonærene begynner med andre ord å bli utålmodige.
Og hva med Norge? Merket ble som kjent en del av Bertel O. Steen på høsten i fjor. I år har de planlagt å selge noe over 300 enheter - først og fremst gjennom en egen avdeling hos Auto Stern. Med syv nye biler registrert i januar er man et stykke unna det nødvendige tempo, kan man si. At merket overhodet ikke ble nevnt i konsernsjefens gjennomgang av året som gikk og året som kommer for fagpressen nylig, var det også noen som syntes var underlig.
Litt underlig det hele. For når Bertel O. Steen først bestemmer seg for å gjøre noe, pleier de å gjøre det ganske grundig. De fleste som har prøvd den er enig om at Smart fortjener positiv oppmerksomhet.