-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
VW med forsiktig pluss
De første økonomiske VW-tallene fra 2009 er nå kommet. Nettofortjenesten ramlet meget mer enn ventet, med mer enn 80 prosent, til 911 millioner euro.
Nå kan man si at 911 er et vakkert tall for noen som er i ferd med å overta Porsche, men det er nok ikke trøst nok for dem det angår. Men de det virkelig angår, aksjonærene, behøver allikevel ikke klage. På tross av resultatbommen, vil det allikevel bli utbetalt rundt €1,60 pr aksje i utbytte. Det er bare 17 prosent under 2008-utbyttet.
Storaksjonærer er Porsche-familien, delstaten Niedersachsen og Qatar.
Den samlede omsetningen gikk også ned. Den endte på 105,2 milliarder euro og er 7,6 prosent lavere enn i 2008. Dette på tross av at bilsalget gikk opp til 6,3 prosent – ikke dårlig med fremgang i kriseåret 2009 – selv om fremgangen må måles i promille. Pluss er pluss.
Grunnen til at ikke økt bilsalg ga økt omsetning, er blant annet at Audi-salget sank – der er fortjenesten god. På hjemmemarkedet var det småbilene som overtok på grunn av skrotpremiene, og der var priskonkurransen knalltøff. Og selv om det gikk bra både i Kina og Brasil, er ikke det de markedene med størst marginer for tiden.
Sannsynligvis har også konsernet lidd under en nedskrivning av Scania-eierskapet. Men dette er den type detaljer det ikke ble nevnt noe om nå – en skikkelig gjennomgang av 2009 og utsiktene for 2010 vil vi først kunne ta del i den 11. mars.
Men Martin Winterkorn, VW-sjefen, gjentok at VW er finansielt sett meget solid og vil fortsette å bygge opp sin stilling på verdensmarkedet som planlagt. ”Vi har gode grunner til å ha forhåpninger til det nye året”, sa han, ”selv om vi vet at rammebetingelsene fortsatt blir vanskelige”.
Han føyde til at han regnet med at både omsetning og resultater ville bli høyere i år enn i 2009.
Mandag kveld tjuvåpner Volkswagen-gruppen Genève-utstillingen med en teppebombe-forestilling i en kjempehall utenfor utstillingsområdet. På tross av kraftig redusert resultat, er det ingen som regner med at forestillingen blir mer ydmyk eller mindre brautende enn de vi har deltatt på tidligere.
Du kan regne med ganske tett rapport derfra, her på BilNorge.no.