Sliter med å skaffe biler, el er vinner og volumet ned 10.000 så langt i år
Importørene fortviler, og kundene venter utålmodig på biler bestilt for måneder siden. Utlevering av nye biler stamper i tung sjø. Med VW ID.4/GTX på topp endte mai ned 18 prosent sammenliknet ned mai i fjor. Akkumulert er antallet registreringer ned 15,6 prosent.

11.537 nye personbiler i mai er langt under hva bransjen hadde håpet på og regnet med etter rekordåret 2021.
Alt gikk ned i mai, og det eneste positive å spore leses i elbilstatistikken. Riktignok gikk volumet svakt tilbake der også (- 55 biler), mens elbilandelen av totalvolumet økte med 12,8 prosentpoeng til 73,2 prosent.
Fem måneder ut i året ligger nybilvolumet 10.000 enheter bak fjoråret.
De ladbare bilene utgjorde 84,7 prosent av mai-volumet, også det litt opp til tross for sterk nedgang i ladehybridvolumet. Andelen bensin- og dieselbiler ser ut til å ha stabilisert seg, men på et svært lavt nivå.
VW ID.4/GTX (bildet) stakk av med mai-seieren og haler innpå Tesla Model Y som så langt i år leder modellkampen. VW halte også i land merkeseieren med BMW tett bak. Akkumulert leder fortsatt Tesla foran VW og BMW.
Der noen taper vinner andre. Årets vinnere så langt er, foruten Tesla takket være Model Y, Audi, Hyundai, Kia, Suzuki, Porsche og Maxus. Porsche nærmer seg 1000 biler og ligger foran rimeligere merker som Citroën og Mazda.
Dette er nybilsalget mai:
Elbiler: 73,2 %
Ladehybrider: 10,9 %
Sum ladbart: 84,1 %
Hybrider: 7,0 %
Bensinbiler: 4,2 %
Dieselbiler: 3,7 %
Sum fossilbiler: 14,9 %
– Vi vet at det er store ordrereserver hos mange importører og forhandlere. Mange har bestilt bil for lenge siden, men må vente på å få den levert. Det skaper nok noe utålmodighet hos bilkjøperne, kanskje særlig hos de som ønsker seg en ny elbil. Lang ventetid kan bety at en del i stedet velger en brukt, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen og viser til at antall eierskifter på elbiler har økt med 48,6 prosent så langt i år.
Ventetider gjør bruktimporten til en vinner, men økningen i mai var ikke på mer enn 9,5 prosent. Elbilene utgjorde 71 prosent av de bruktimporterte bilene, opp fra 48,5 prosent i fjor.
Antallet eierskifter var også opp med nær 1800 til 45.260. I skrivende stund ligger det drøyt 60.500 biler ute på finn.no.
Mai 2022 | Januar - mai 2022 | ||||
1. | Volkswagen ID.4/GTX | 915 | 1. | Tesla Model Y | 3 597 |
2. | Volvo C/XC40 | 610 | 2. | Volkswagen ID.4/GTX | 3 067 |
3. | BMW iX | 487 | 3. | Volvo C/XC40 | 2 561 |
4. | Polestar 2 | 474 | 4. | BMW iX | 2 266 |
5. | Hyundai Ioniq 5 | 368 | 5. | Audi Q4 e-tron | 2 186 |
6. | Ford Mustang Mach-E | 325 | 6. | Hyundai Ioniq 5 | 2 184 |
7. | BMW i4 | 323 | 7. | Polestar 2 | 2 003 |
8. | Audi Q4 e-tron | 295 | 8. | Tesla Model 3 | 1 779 |
9. | Toyota Rav4 | 289 | 9. | Skoda Enyaq | 1 687 |
9. | Audi e-tron | 289 | 10. | Ford Mustang Mach-E | 1 673 |
11. | Skoda Enyaq | 276 | 11. | Audi e-tron | 1 594 |
12. | BYD Tang | 265 | 12. | Nissan Leaf | 1 179 |
13. | MG Marvel R | 260 | 13. | Toyota Rav4 | 1 172 |
14. | Tesla Model Y | 224 | 14. | Hyundai Kona | 982 |
15. | Toyota Corolla | 214 | 15. | Kia EV6 | 965 |
16. | Hyundai Kona | 210 | 16. | Kia e-Niro/Niro | 952 |
17. | BMW iX3 | 200 | 17. | Hongqi E-HS9 | 879 |
18. | Suzuki Across | 194 | 18. | Mercedes-Benz EQC | 805 |
19. | Nissan Leaf | 193 | 19. | Mercedes-Benz EQA | 724 |
20. | Kia EV6 | 191 | 20. | Porsche Taycan | 717 |
Totalt | 11 537 | Totalt | 53 604 | ||
Kilde: OFV |