Aldri har det vært utlevert så mange nye personbiler i Norge og aldri har flere handlet bruktbil. Med tallet 176.276 er forrige nybilrekord på 167.352 så langt tilbake som 1986 ettertrykkelig slått. Tesla endte som mest valgte nybilmerke og deres Model 3 som modellvinner i 2021.
Øivind Skar Tekst og foto Øivind Skar Tekst og foto
PublisertSist oppdatert
Annonse
2021 ble udiskutabelt Teslas år i Norge. Slaget var for det meste avgjort før sluttspurten i desember. Tesla parkerte Volkswagen som største bilmerke, leverte ut mer enn nye 20.000 biler og stakk for sikkerhets skyld av med både første- og andreplassen på modellstatistikken i årets siste måned.
Det eneste Tesla ikke fikk til, og som både Volkswagen og Toyota har klart tidligere, var akkumulert å ta de to første plassene. Til det kom Model Y for sent på året og måtte se seg slått av både Toyota Rav4 og VW ID.4/GTX, viser dagferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Mange vinnere Det høye bilvolumet ga mange vinnere i 2021. Samtidig passerte elbilene 100.000 med god margin etter nær 50 prosent volumvekst fra året før. Solid vekst var det også for ladbare hybrider - ikke minst forklart med betydelig avgiftsvekst for mange av dem fra 2022.
Ladbare biler utgjorde drøyt 85 prosent av personbilvolumet med markert nedgang for alt fossilt og en halvering av andelen bensin- og dieselbiler sett i forhold til totalvolumet.
Ladedominans Selv om listen over de 20 mest populære nybilene i 2021 domineres av batterielektriske biler, brytes den opp av flere ladehybrider med Toyota Rav4 som den klart mest dominerende og samtidig nest mest foretrukne bilmodell etter Tesla Model 3. Tre av fire nye Rav4 var ladehybride, og selv om mer enn hver femte ladehybrid var en Volvo, var også nær hver femte en Rav4.
Annonse
Det er interessant å merke seg at av de 15 mest valgte bilmodellene var seks av dem helt nye i fjor når Ford Mustang Mach-E inkluderes fordi ingen kunder fikk sine Mustanger før litt ut i 2021.
Mustang løftet Ford Takket være en meksikaner (Mustang Mach-E bygges i Mexico) er Ford etter noen magre år igjen inne på listen over de ti mest fortrukne bilmerkene.
Mustang Mach-E løftet Ford mot gamle høyder, og fra å ha vært et nærmest rent bensin/diesel-merke et par år tilbake, sto de ladbare bilene for 91 prosent av Fords volum i fjor. To av tre Forder var Mustang Mach-E, mens en tidligere storselger som Focus kun bidro med tre volumprosent.
Porsche forbi Renault Det er også verd å merke seg at Porsche for første gang leverte ut mer enn 2000 biler og gikk forbi Renault i volum.
De høye volumene til Tesla dro 4x4-andelen opp fra 46,6 prosent til 54,4 prosent av samlet personbilvolum.
Eierskifterekord Også brukte biler fikk et løft i 2021 ved at 527.807 personbiler skiftet eier, opp 1,6 prosent fra året før.
Bruktimporten økte med hele 48,4 prosent til 18.298 biler, men utgjorde likevel ikke mer enn 9,4 prosent av samlede nyregistreringer mot 8,0 prosent i 2020. 57,3 prosent av bruktimporten besto av elektriske biler, opp fra 43,9 prosent ett år tidligere.
Annonse
Dette er nybilsalget 2021:
Elbiler: 64,5 % Ladehybrider: 21,7 % Sum ladbart: 86,2 %