Konklusjon

Publisert Sist oppdatert

Innledning

BMW X5 bærer ikke preg av at den er den eldste av de tre bilmodellene. Skulle vi dømme etter interiøret alene, var det Volvo XC90 som hadde noen år på baken. Det er særlig førermiljøet som gir Volvoen sitt trauste og sedate preg, den tre år gamle X5’en virker mer tiltalende og moderne. Interiøret i Range Rover kaller på engasjement – trevirket på midtkonsoll og dashbord gir bilen et særpreg som man enten nyter eller griner på nesen av.

Volvo XC90 scorer poeng på plassen, spesielt varerommets lengde som 5-seter. Dessuten er den i en særstilling i denne testen med sin mulighet for å felle opp den tredje seteraden som gjør den til en 7-seter. Litt overraskende er det merkbart høyere støynivå i svenskenes nye flaggskip enn i X5. Dette gjelder ikke bare under akselerasjon og under vanlig landeveiskjøring,også i de situasjoner hvor elektronikken griper inn høres dette bedre i Volvoen, mens antispinn- og stabilitetssystemet gjør jobben sin nesten lydløst i BMW X5.

Range Rover henger ikke med sine to konkurrenter i akselerasjonsøvelsene – naturlig nok med sin dieselmotor. På grunn av dieselmotoren er også støyen høyere, særlig under akselerasjon. Når det gjelder dreiemoment er den imidlertid konge, og det er et vesentlig poeng for en firehjulstrekker.

Ettersom det er 4WD som står på programmet, må fremkommeligheten telle mye når vi skal velge mellom de tre konkurrentene. I en tøff motbakke på hytteveien, med store groper etter at bekken gikk over sine bredder i vårløsningen og hvor isen fortsatt ligger igjen i skyggen, er det bare med Range Rover vi med rimelig grad av sannsynlighet kan garantere at du slipper å bære forsyningene det siste stykket selv.

Vårt førstevalg blir derfor Range Rover.

Testerne sier:
Lars Kristian Bjønness Werven, 21: Mitt førstevalg er BMW X5.Den har mest ungdomsappell av de tre, samtidig som jeg synes den har det beste utseendet. Jeg sitter godt og har god oversikt over trafikken i X5, noe jeg ikke fikk samme følelsen av i Volvo XC90. Støynivået er også en skuffelse i Volvoen. Hvis prisen var uten betydning, ville helt klart Range Rover vært en fristelse.

Trygve Bære, 54: Alle de tre bilene ligger i en prisklasse som gjør dem utilgjengelige som "folkebiler", så prisforskjellen mellom dem er ikke så vesentlig. Mye av poenget med en firehjulstrekker er etter min mening at fremkommeligheten er vesentlig bedre enn med en "vanlig" bil. Da er det bare Range Rover som kan by på "full pakke " av disse tre. BMW X5 er nydelig å se på og har god komfort. Volvo XC90 fremstår som rommelig, traust og sikker, men mangler litt på appell og sjarm.

Njål Hagen, 36: Jeg velger meg BMW X5 fordi den kombinerer komfort og sportslighet på en bra måte. Den har lavt støynivå og delikat interiør. Bagasjeplassen er ikke imponerende, her kan den ikke måle seg med Volvoen, mens svensken derimot har høyere støynivå enn X5. Hvis prisen ikke betydde noe, ville Range Rover med sin stil, eleganse og nydelige interiør kanskje rykke opp på førsteplass.

LES VIDERE:
- BMW X5
- Range Rover
- Volvo XC90
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS