Kia Carens 2.0 EX TD

Med plass til seks og pris som ligger 15 – 20.000 under konkurrentene lanseres Carens som en praktisk utfordrer til de japanske og europeiske flerbruksbilene.

Publisert Sist oppdatert

Kia Carens 2.0 EX TD
Kia Carens 2.0 EX TD

Først publisert i BIL 9 - 2003.

Kia Carens leveres som fem- eller seksseter. Prisforskjellen er beskjedne 5000 kroner, men du skal ikke gå for seksseteren uten å tenke deg om et par ganger. Og har du bruk for en seksseter til daglig, og skal bruke denne som nummeren-bil bør du vurdere nærmere hva Carens kan by på.

Designmessig skiller den seg ikke nevneverdig fra konkurrentene, og å bruke ord som oppsiktsvekkende blir å ta vel hardt i. Men designen fungerer godt både utvendig og innvendig. Førerplassen er praktisk, og enkel å finne ut av. Det er mye hard plast, men finishen er bedre enn i tidligere generasjoner koreanske biler, og selv om den ikke gir et påkostet inntrykk fungerer det veldig bra. Førerplassen har to minus; førersetet har litt for kort sittepute, og vi skulle gjerne hatt rattet litt nærmere. Du sitter høyt og har god oversikt, i det minste forover. Førersetet har sittepute med separat høyderegulering i for- og bakkant, noe som gjør det enkelt å regulere både sittehøyden og lårstøtten. Regulerbar korsryggstøtte er standard, og setene gir god sidestøtte. Alle betjeninger fungerer meget godt, og i EX-versjonen er automatisk klimaanlegg standard, og ryggevarsler er også standard.

God plass midt i
Plassforholdene er gode, blant annet takket være høye seter som gjør at du trenger lite benplass i lengderetningen. Seteinndelingen er grei nok, 2+2+2. De som sitter på seterad to har det virkelig komfortabelt. De to setene er nærmest som lenestoler å regne og har regulerbar ryggvinkel og kraftige armlener på begge sider. De som skal besitte de bakerste setene har det ikke like komfortabelt, og er avhengig av at de på setene foran gir fra seg litt benplass. De midterste setene kan nemlig flyttes hele 18 cm forover. Men selv om du drar setene forover blir ikke plassforholdene bakerst spesielt gode. Setene er nemlig lave, og til tross for dette er takhøyden beskjedne 88,5 cm.

Carens som 6-seter har fastmonterte seter. De to bakerste setene kan du legge sammen og vippe opp mot den midterste seteraden og kan da utnytte bagasjerommet fullt ut i hele dets høyde, som da er 97 cm. Men ettersom du må skyve de to midterste setene forover for å få til dette, vil nok de fleste nøye seg med å legge ned seteryggen på de bakerste setene og da er høyden i bagasjerommet redusert til 73,5 cm. Bak de bakerste setene er det trau med lokk som fyller i og gir flatt gulv når du legger ned den bakerste seteryggen. Dette kan du enkelt ta ut.

Praktisk som fireseter
Som fireseter fungerer Carens meget bra, og den hadde fungert enda bedre hvis en kunne tatt ut de to bakerste setene slik at en kunne utnytte bagasjerommet fullt ut, som du kan i femseteren.

Som seksseter med alle setene i bruk har Carens svært begrenset bagasjekapasitet. Hvis vi regner hver passasjer til 75 kg er bagasjekapasiteten beskjedne 36 kg, eller 6 kg pr passasjer. Ikke et kjempestort problem, ettersom det knapt nok er plass til mer bagasje i bilen. Men hadde vektkapasitetenvært litt større kunne en spedd på med en takboks, men lasteholdere og en takboks vil lett bruke opp de 36 kiloene som er til rådighet, og det er neppe særlig lønnsomt å kjøre rundt med en tom takboks. Tilhenger kan du heller ikke ty til for å øke lastevolumet; Carens 6-seter er nemlig ikke godkjent for å trekke tilhenger. Femseteren kan derimot trekke en 1250 kg tung henger og har også større nyttelast.

Vår testbil hadde den nye toliters dieselmotoren med 112 hk. Den har god trekkraft, rimelig kvikk akselerasjon og er nøysom. Den går stille i hastigheter fra 75 km/t og opp i femtegearet, men på lavere turtall er dieselknakkingen og surklingen fra innsuget hørbar selv om støynivået ikke er spesielt høyt. Gearkassen har en fornuftig og praktisk utveksling, men du skal ikke legge opp til for kvikke gearskift – det vil den ikke være med på.

Mye lyd
Støynivået er ikke spesielt høyt i Carens, men det er mye lyd i den stort sett hele tiden, og da ser jeg bort fra den som kommer fra stereoanlegget. Hjulstøyen er moderat på finkornet asfalt, men når en kommer på den grove med relativt store steiner blir støynivået tildels ubehagelig høyt. Heller ikke fjæringskomforten er med på å bygge opp under komforten. Små og skarpe ujevnheter, trikkeskinner, ferister og vaskebrett takler ikke hjulopphengene og det blir forholdsvis mye risting på dårlig vei. Kjøreegenskapene er ikke direkte inspirerende, men trygge. Antispinn, som er standard i Carens EX, er ikke overbevisende effektiv og litt brå gassbruk på våt asfalt og på grusvei førte lett til hjulspinn. Når svingene kommer brått kommer understyringen snikende, men relativt sent og selv om de dynamiske kjøreegenskapene ikke er til stede oppleves Carens som letthåndterlig og sikker. Den krenger litt mer enn for eksempel VW Touran i unnamanøveren og slalåmen, men uten at det går utover stabiliteten.

Sikkerheten i Carens er foreløpig ubeskrevet, den er ikke EuroNCAP-testet enda. Den har for eksempel ikke hodekollisjonsputer, som nå stort sett er standard i de europeiske og japanske konkurrentene, og stabilitetskontroll står heller ikke på Kias utstyrsliste.

Er du på jakt etter en fireseter som av og til kan møbleres som seksseter er Carens et rimelig alternativ. Men ettersom den ikke kan trekke tilhenger, og med begrenset vektkapasitet, blir den aldri noen effektiv bagasjetransportør. Er du ikke ute etter den sjette sitteplassen er femseteren antagelig den beste Carensmodellen og et rimelig alternativ til for eksempel Toyota Verso.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS