-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Konklusjon
VÅRT VALG: Toyota Carina
Pris har vært et viktig element i markedsføringen av de store koreanerne og ser vi på forholdet plass/pris, er det heller ingen tvil om at de har mye å fare med også når vi sammenligner med en rommelig mellomklassebil som Toyota Carina. Men som så ofte ellers: du får det du betaler for og går du direkte fra Sonata eller Credos over til Carina, er det ingen tvil om hvor kvaliteten ligger. Selv om Carina også virker rimelig, merker du forskjell straks du begynner å kjøre. Og for testlaget var det ingen tvil om hvem de foretrekker; Carinaen. Den har litt mindre, men likevel god plass, har trygg oppførsel på veien med god balanse mellom fjæringskomfort og kjøreegenskaper og et høyt utstyrsnivå. Bare støynivået på grov asfalt drar ned helhetsinntrykket.
Sonata har best komfort av de tre, først og fremst takket være et meget behagelig støynivå som følge av at den reagerer lite på grov asfalt. Men kjøreegenskapene kan blir bedre og Hyundais ingeniører bør ta en nærmere titt på servostyringen. Det kan ikke koste all verden å fikse på den. Sonata gir mye plass for pengene.
Også Credos gir mye bil for pengene og den har klart mest behagelig fjæring, så behagelig at det går utover kjøreegenskapene på dårlig vei. I kombinasjonen sving og god norsk telehiv, er stabiliteten under pari og Kia bør la noen av sine ingeniører se nærmere på servostyringen. Samtidig bør de også jobbe litt med støydempingen mot hjul og motor.
Testlagets valg er enstemmig: Toyota Carina!
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data