-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Ungenes favoritter
Med sju seter fordelt på tre seterader er de kompakte flerbruksbilene familiens favoritt, og for ungene er det stas å ha sine "helt egne seter" bakerst. Vi lar "gamlefar" Volkswagen Touran møte de langt ferskere Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic og Toyota Verso til kamp om barnefamiliene.
Først publisert i Bil nr 12-2009.
De færreste barnefamiliene har dessverre råd til ny bil. Med 7-seters MPV kombinert med beskjeden motor blir det en spiselig pris pr. sete.
Kompakte flerbruksbiler, MPV, eller Multi Purpose Vehicles, kjært barn har mange navn, byr på stor fleksibilitet på grunn av muligheten til å sjonglere mellom sju seter eller bagasjeplass.
Med en tysker, en japaner og to franskmenn som deltakere representerer testen et bredt utvalg – men konkurransen er knallhard med tanke på at også Opel Zafira, Mazda 5, Mitsubishi Grandis og Nissan Qashqai+2 hører hjemme på dette markedet.
I høysetet
Når du setter deg inn ved rattet i disse fire bilene i tur og orden, er det umiddelbart en detalj du legger merke til: Tre av de fire har midtstilte instrumenter. Det er bare Touran som har en «tradisjonell» løsning med vanlige instrumentklokker rett foran sjåføren.
Totalt sett er det førermiljøet som tydeligst signaliserer at Touran har levd lengst av testbilene.
Selv om knapper og brytere er logisk og oversiktlig plassert, er ikke ergonomien den beste, for rattet dekker instrumentene hvis du er lang i overkroppen.
Sittekomforten er god, men skjemmes litt av at fothvileren for venstrefoten er uvanlig bratt.
I Grand Scenic er instrumentene digitale, og selv om dashbordet ellers er meget enkelt, kan det diskuteres hvor oversiktlige og lettleste instrumentene er.
Sittekomforten er meget akseptabel, med god støtte for begge bena, og med forholdsvis lange sitteputer, men stoffsetene kunne gitt bedre sidestøtte i ryggen.
LES VIDERE:
- Teknisk vurdering og poeng Citroën Grand C4 Picasso
- Teknisk vurdering og poeng Renault Grand Scenic
- Teknisk vurdering og poeng Toyota Verso
- Teknisk vurdering og poeng Volkswagen Touran