-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ungenes favoritter
Med sju seter fordelt på tre seterader er de kompakte flerbruksbilene familiens favoritt, og for ungene er det stas å ha sine "helt egne seter" bakerst. Vi lar "gamlefar" Volkswagen Touran møte de langt ferskere Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic og Toyota Verso til kamp om barnefamiliene.
Først publisert i Bil nr 12-2009.
De færreste barnefamiliene har dessverre råd til ny bil. Med 7-seters MPV kombinert med beskjeden motor blir det en spiselig pris pr. sete.
Kompakte flerbruksbiler, MPV, eller Multi Purpose Vehicles, kjært barn har mange navn, byr på stor fleksibilitet på grunn av muligheten til å sjonglere mellom sju seter eller bagasjeplass.
Med en tysker, en japaner og to franskmenn som deltakere representerer testen et bredt utvalg – men konkurransen er knallhard med tanke på at også Opel Zafira, Mazda 5, Mitsubishi Grandis og Nissan Qashqai+2 hører hjemme på dette markedet.
I høysetet
Når du setter deg inn ved rattet i disse fire bilene i tur og orden, er det umiddelbart en detalj du legger merke til: Tre av de fire har midtstilte instrumenter. Det er bare Touran som har en «tradisjonell» løsning med vanlige instrumentklokker rett foran sjåføren.
Totalt sett er det førermiljøet som tydeligst signaliserer at Touran har levd lengst av testbilene.
Selv om knapper og brytere er logisk og oversiktlig plassert, er ikke ergonomien den beste, for rattet dekker instrumentene hvis du er lang i overkroppen.
Sittekomforten er god, men skjemmes litt av at fothvileren for venstrefoten er uvanlig bratt.
I Grand Scenic er instrumentene digitale, og selv om dashbordet ellers er meget enkelt, kan det diskuteres hvor oversiktlige og lettleste instrumentene er.
Sittekomforten er meget akseptabel, med god støtte for begge bena, og med forholdsvis lange sitteputer, men stoffsetene kunne gitt bedre sidestøtte i ryggen.
LES VIDERE:
- Teknisk vurdering og poeng Citroën Grand C4 Picasso
- Teknisk vurdering og poeng Renault Grand Scenic
- Teknisk vurdering og poeng Toyota Verso
- Teknisk vurdering og poeng Volkswagen Touran