-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Clio
Renault Clio, Årets Bil i Europa i 2006, har ikke klart å overbevise norske kunder om at den er det riktige valget i småbilklassen. Så langt i år ligger salget her hjemme på ca. 20 prosent av hva bestselgeren, Toyota Yaris, kan vise til.
Med små marginer er Clio den korteste av testbilene, men har den lengste akselavstanden. Plassutnyttelsen er altså god, for både når det gjelder kupémål og bagasjeplass ligger Clio helt på linje med konkurrentene, bagasjevolumet er til og med det nest største av de fire testbilene. Likevel må vi begynne å sette minustegn i testprotokollen allerede i det vi setter oss inn ved rattet. Som den eneste av testbilene er ikke Clio utstyrt med lengderegulering av rattet. Dermed må de fleste sjåfører velge et kompromiss mellom avstander til pedaler, gearspak og ratt. Sittestillingen ellers er heller ikke optimal, for sitteputene er i korteste laget til å gi akseptabel lårstøtte, og midtkonsollen gir ikke fullkommen sidestøtte for høyrebenet. Da hjelper det ikke så mye at venstrefoten finner seg til rette på en god fothviler, og at førermiljøet ellers gir god oversikt over et enkelt og ryddig instrumentpanel.
Så snart vi legger i vei på testturen erfarer vi at vi må bli vant til at clutchen tar uvanlig langt ute. Dette sjekket vi mot en annen ny Clio, for å være sikker på at dette ikke bare gjaldt vår testbil. Likevel er det styringen som krever den største tilvenningen. Renault har ikke klart å skape den gode balansen mellom servovirkning og styrefølelse i sin elektriske styreservo. Styringen er slapp rundt nullpunktet, ikke spesielt presis, og det mangler mye på at vi får den tilbakemeldingen fra underlaget som vi skulle ønske.
Det er synd med den dårlige styrefølelsen, for hjulopphenget jobber meget godt og i fin harmoni på både asfalt og ujevn grusvei. Også i brå unnamanøver fremstår chassiset som fast og kompetent. Dessuten kan Clio vise til samme imponerende bremseeffekt som Corsa, beskjedne 23,6 meter fra 80 km/t til full stopp er mer enn godkjent.
Motoren viser beskjedent forbruk, naturlig nok ettersom vi snakker om testens Benjamin når det gjelder muskler – men forskjellene til konkurrentene er ikke store, og den havner heller ikke sist i akselerasjonsøvelsene. Beskjedent forbruk og relativt stor drivstofftank gjør at Clio kan tilbakelegge store avstander mellom hver tankfylling, hele 932 km er den teoretiske rekkevidden. Clio får plusspoeng også for
sitt lydnivå. I normal landeveishastighet på 80 km/t er det ingen
av de tre konkurrentene som bråker så lite som Clio.
Vurdering:
FØRERMILJØ 6
Enkelt og funksjonelt. Langt fra optimal sittestilling.
PLASS 8
Brukbart bagasjevolum. Benplass og takhøyde på det jevne.
KOMFORT 7
Brukbar kjørekomfort, mangler noe på sittekomfort. Behagelig støybilde.
EGENSKAPER 8
Meget kompetent hjuloppheng. Upresis styring.
FORBRUK 7
Beskjeden motorstyrke, men hevder seg bra i dette laget.
SIKKERHET 10
Høy score i NCAP-kollisjonstesten, meget gode bremser.
PRIS 8
Basispris midt på treet. Akseptabelt utstyrsnivå.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES MER:
- Fiat Grande Punto
- Opel Corsa
- Peugeot 207
- Konklusjon
- Priser og tekniske data