Toyota Corolla 1.6 Sol

Publisert Sist oppdatert

Innledning
Corolla framstår som det trygge, men litt kjedelige valget. Som designprodukt har den problemer med å stikke seg ut i mengden, men i tillegg til kundene som søker det trygge har Corolla dermed appell til alle som søker det anonyme. Bilen vekker på ingen måte oppsikt, men scorer høyt på de fleste punkter. Den støyer lite og stiller med dokumentert pålitelighet.

Corolla har et ryddig, meget oversiktlig instrumentpanel og dashbord. Venstrefoten finner en behagelig fothviler og det er god sidestøtte for høyrebenet mot midtkonsollen. Likevel er sittestillingen et kompromiss, i hvert fall for de av oss som er høyere enn 170 cm. Vi må enten velge riktig avstand til pedalene – og sitte for langt fra rattet. Eller sitte i riktig avstand til rattet – og få knærne for nære dashbordet...

Men: Nå er det siste gang vi skal mase om dårlig sittestilling i Corolla – i løpet av sommeren lanseres en ansiktsløfting av Toyotas storselger, og der er endelig lengderegulering av rattet på plass. Det skal bli interessant å se om Toyota samtidig gjør noe med gearspaken. I dag heller den mot venstre i en slik grad at det ser ut som om spaken står i førstegear når femte vitterlig ligger inne.

Innvendig kupéplass er helt på linje med konkurrentene, bortsett fra at takhøyden er snau i baksetet. Bagasjevolumet er minst av testbilene. Dessuten reduseres den tilsynelatende solide bredden i bagasjerommet til bare 89 cm når vi tar hensyn til utvekstene som skjuler støtdemperfestene.

Corolla “kjører bra. Styringen er presis, med god tilbakemelding fra underlaget. Hjulopphenget jobber behagelig og effektivt på vanlig landevei, hvor det bidrar til både sikre og gode kjøreegenskaper. På dårlig vei er fjæringen og dempingen en tanke for fast til at den kan kalles god, men den takler skarpe tverrskjøter på en behagelig måte. Kjørekomforten når likevel ikke helt opp til Golfens nivå. Støyen har Toyota et godt grep om, lydnivået er lavt og støybildet behagelig.

Motoren fremstår som en flittig arbeidsmaur som kan vise til raskeste akselerasjon av de seks, likt med Peugeot 307. Vi klarte riktignok ikke å kopiere fabrikkens tall fra null til hundre, men det gjelder alle seks testbilene. Toyotas gearkasse er presis og lettsjaltet, men på motorvei får vi en følelse av at Corollaen er en tanke lavt gearet. Ved 100 km/t i femtegear ligger turtallet på ca 3000 o/min., og hånda søker gearspaken for å få bekreftet at det virkelig er øverste gear som ligger inne. Forbruket ligger midt på treet i dette selskapet.

Dagens Corolla har allerede vært gjennom en ansiktsløfting, nummer to kommer altså i år. Derfor er sikkerhetsutstyret allerede nå på et topp moderne nivå, med to hodekollisjonsputer i tillegg til de fire “vanlige kollisjonsputene samt både antispinn og elektronisk stabilitetskontroll, ESP.

FØRERPLASS = 8
Oversiktlig og funksjonell. Minus for sittestillingen.
PLASS = 7
Det minste og korteste bagasjerommet. Den trangeste kupéen foran, men små marginer.
KOMFORT = 9
Fin fjæringskomfort på slette veier, noe stump på ujevnt underlag. Meget behagelig lydbilde.
KJØREEGENSKAER = 8
Trives med aktiv kjøring på svingete vei, noe ustabil når svingene har humper. Godt balansert styring.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Kvikk og villig motor med fin trekkevne. Forbruk midt på treet.
SIKKERHET = 8
Fire av fem NCAP-stjerner, to av fire for fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 9
Bra utstyrsnivå etter ansiktsløfting i fjor, ESP er standard. Pris midt på treet.

LES VIDERE:
- Ford Focus
- Opel Astra
- Peugeot 307
- Renault Mégane
- VW Golf
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS