Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater
Tre små, viltre krabater

Tre små, viltre krabater

Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 11-2015.

Sann mine ord, det kommer til å bli mange små SUV-er å se på veiene i årene framover.

Og forklaringen er enkel: gammel SUV-vane er vond å vende, så når skjerpede CO2-krav om få år gjør de store SUV-ene komplett uspiselige og de kompakte mer kostbare, står små-SUV-er med akseptabel miljøprofil igjen som vinnerne.

Testbilene våre, nye Mazda CX-3, oppgraderte Opel Mokka og populære Suzuki SX4 S-Cross, vil trolig være blant dem.

Norge er dessuten et typisk SUV-land. Holdes elbilene utenfor, topper SUV-ene som klasse bestselgerlisten så langt i år. Mer enn hver fjerde nysolgte personbil (27,2 prosent) defineres som SUV og 79,9 prosent av dem trekker på alle hjul.

Så tilbake til de tre små som slett ikke er så små at de ikke duger til å dekke hverdagslige transportbehov for de fleste. Samtidig er testbilene mer forskjellige enn første øyekast kan gi inntrykk av.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Del 3

- Konklusjon

- Testdata

- Poeng

Powered by Labrador CMS