-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Tre små, viltre krabater - del 2
Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.
Bilene i denne testen har alle bensinmotor og firehjulsdrift, men kun Suzuki har standardisert 4x4 og kan ikke levere noe annet.
Hos Mazda kan det også kombineres med automatgir for noen motorvarianters vedkommende, mens Opel ennå ikke tilbyr Mokka med 4x4 og automat.
Rent motormessig skiller det 30 hk mellom sterkeste og svakeste bil. Men forskjellene viste seg i praksis å være langt større enn de ser ut på papiret.
RÅ JAPANER
Mazdas toliter/150 hk/204 Nm med skyactiv-teknologi (har ikke turbo) og koblet til en nydelig, sekstrinns automatkasse, drar fabelaktig.
Opelen er også kjapp med sin 1,4-liters/140 hk/200 Nm turbomotor. Med sekstrinns manuell girkasse er den rask nok, men likevel langsommere enn Mazdaen i alle våre målinger.
Suzukis 1,6 liter/120 hk/156 Nm uten turbo må ha turtall for å yte, og oppleves derfor ganske masete når veien krever ytelser. Bilen er riktignok hele 200 kilo lettere enn Opelen, men likevel klart langsomst i testen. Suzuki-girkassen burde hatt seks trinn og ikke bare fem.
Lav vekt og liten motor slår derimot ut i lavt forbruk. S-Cross var med 0,59 liter/mil ikke bare nærmest oppgitt forbruk (0,56 l/mil), men også nær halvannen desiliter bedre på mila enn CX-3 og Mokka som vi alle målte til 0,73 liter/mil når bilene var kjørt helt likt.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng