Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross
Suzuki SX4 S-Cross

Tre små, viltre krabater - del 3

Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

BEST UTSTYRT

Hvis noen skulle finne på å klistre ordet sport på noen av testbilene, så må det bli Mazdaen. Den kjører i særklasse best, har god styring med bra tilbakemelding, har headupdisplay og aktiv cruisekontroll ned til 30 km/t. Det lange overhenget foran gjør at CX-3 lett slår nedi skarpe fartsdumper.

Opelen kjører heller ikke dårlig, men høyden får den til å vagge litt mer. Turbomotoren jobber godt fra lave turtall og gjør det mulig å krabbe ned i lave hastigheter på sjette gir.

Minus for at Opelen som tidligere nevnt ikke kombinerer 4x4 og automat. Min erfaring fra andre Opel-modeller er at nettopp denne motoren er som skapt for AT.

S-Cross lider under dvask styring som ødelegger for et ellers bra chassis. Motoren må jages for å yte og det hele ble ganske slitsomt under milene over Norefjell. De to andre bare lekte seg oppover.

Testbilene defineres alle som sikre, men fordi Mazda ikke har autobrems i alle markeder, oppnådde bare fire Euro NCAP-stjerner mot fem for de to andre.

La deg likevel ikke lure. Mazda er nyest og testet etter skjerpede testprosedyrer. Det betyr at resultatene ikke direkte kan sammenliknes. I Norge leveres Mazda naturligvis med autobrems på alle modellvarianter.


På grunn av firehjulsdriften har S-Cross høyest inngangspris av testbilene, 67.000 kroner dyrere enn CX-3.

Den høye vekten slår negativt ut for Opel, hvor det betales hele 111.244 kroner i engangsavgift. Suzuki slipper unna med 73.426 kroner og Mazda 104.620 kroner.

Sånn sett mener jeg testeksemplaret av Suzuki SX4 S-Cross er minst 35.000 kroner for dyr sammenliknet med Mazda CX-3, som dermed ender som testvinner.

LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Del 3

- Konklusjon

- Testdata

- Poeng

Powered by Labrador CMS