-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rampete småtasser: For de tøffe jentene
Fiesta og Polo er tradisjonelt sett på som jentebiler, men vi har en mistanke om at her vil nok gutta også melde seg på. Om jenter har ord på seg for å lage kø, er det i hvert fall ikke disse to småbilene som skal ha skylden, med nitti turbodieselhester på stallen.
Først publisert i Bil nr 11-2009.
Fiesta og Polo – jentenes beste venn? Ja, tradisjonelt er det nok mange av hunkjønn som skjeler i den retningen når de skal velge partner på fire hjul.
Med 90 turbohester på stallen er det nok mange av guttevennene som også kan tenke seg å låne doningen en tur eller to.
Mens Ford satser på frisk og dristig design, har ikke Volkswagen tatt noen sjanser med utseendet på den nye Polo, de holder seg til det kjente og trygge.
Sånn sett er Fiesta det «kule» blikkfanget, mens Polo har en design som går rett hjem hos en stor del av denne klassens bilkjøpere – de som ikke vil stikke seg ut.
En ting er sikkert: Det er ikke bare på store biler at miljøsøkelyset har ført til betydelig reduksjon av forbruket. Våre to testbiler har et CO2-utslipp på 98 g/km (Fiesta) og 112 g/km (Polo).
1989-modellen av Fiesta med 1.8-liter dieselmotor og 60 hk – det var noen år før CO2 var et begrep som andre enn de med kjemiutdanning hadde noen interesse av – hadde et drivstofforbruk ved blandet kjøring på 0,56 l/mil. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 147 g/km.
Motoren serverte en akselerasjon fra 0-100 km/t på 16 sekunder… I dag byr de 90 hestene på et fraspark fra null til hundre på 12,3 sekunder – og CO2-utslippet er nede på 98 g/km.
Sjåfør-miljøet
Fiesta og Polo representerer to vidt forskjellige skoler når det gjelder interiørdesign. Mens Fiesta har et instrumentpanel og dashbord med særpreget design og frisk stil, er Polo høyst tradisjonell, men meget funksjonell – og en smule kjedelig.
Det er lett å finne riktig sittestilling i begge bilene, men du sitter høyere i Polo og har frontruta nærmere førerplassen.
Det er befriende lite hardplastpreg i begge bilene, aller minst i Fiesta, og både materialvalg og finish gir god kvalitetsfølelse i begge bilene.
Utformingen av midtkonsollen gir ikke optimal sidestøtte for høyrebenet i Fiesta. Selve sittekomforten er likevel litt bedre i Fiesta, fordi sidestøtten i ryggen er bedre og sitteputen gir litt bedre sidestøtte.
Forskjellen mellom Polo og Fiesta på dette punktet er marginal, og alt i alt har komforten i begge bilene fått et løft fra forrige modellgenerasjon. Det gjelder så vel sitte- og kjørekomfort som støy.
Begge bilene er riktignok følsomme for grov asfalt, spesielt i Fiesta er romlestøyen hørbart til stede når bilen ruller på slitte deler av veinettet.
Vi små en alen lange
Småbilene er blitt stadig større i takt med nye modellgenerasjoner, men det er likevel langt igjen til at vi kan si at dette handler om rommelige biler.
Plassen for sjåføren er i og for seg grei nok, men for baksetepassasjerene og bagasjen kan vi ikke med vår beste vilje kalle plassen raus.
Bortsett fra nedfellbare bakseterygger, har ingen av bilene noen spektakulære seteløsninger som øker bruksfleksibiliteten.
Riktignok har du to valg på gulvhøyden i Polos bagasjerom, men hvis du vil ha flatt gulv inn fra lasteterskelen, betyr det at du deler et lite bagasjevolum i to enda mindre rom.
Under temaet «bagasje» tar vi også med et annet fenomen som gjelder Fiesta. Som et ledd i tiltakene for å redusere forbruket på ECOnetic-utgaven er inntaket av kjøleluft mot grillen nesten tettet igjen.
Resultatet er at motorkjølingen er så begrenset at Ford ikke tillater at Fiesta trekker tilhenger.
Hvis det er viktig for deg å kunne frakte vedlasset hjem fra hytta med Gaupen-hengeren, er det bare Polo av disse to rivalene som kan sørge for det. Den er godkjent for å trekke 1200 kg.
- Testvurdering og poeng Ford Fiesta
- Testvurdering og poeng Volkswagen Polo