-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Småbiler med ambisjoner
Du trenger ikke jobbe i omsorgsbransjen for å kjøre dagens moderne småbiler. Våre testbiler står godt på egne hjul, ikke bare som nummer-to-bil i familien.
Det er lett å føle seg litt spaltet når man skal vurdere hvor mye som egentlig har skjedd med småbiler de siste 30 årene.
Parkér en Ford Fiesta ved siden av en de aller første Fiestaene, eller en Fiat 127 fra 1975, så kan det være behov for å revurdere om utviklingen egentlig har gått med kjempeskritt, i hvert fall når det gjelder praktisk utforming.
Samtidig har det selvsagt skjedd utrolig mye når det kommer til sikkerhet, komfort og følelsen av å kjøre en bil.
Les mer om Ford introduksjon av Fiesta i USA
Tre nye
Kumpanene i testen er alle relativt nye på markedet. Selv om de på mange måter er like, er det ikke noen tvil om at man har forskjellige forventinger ut fra den utstråling og image som merket og modellen har.
Fiesta fremstår som langt mer av et designobjekt enn for eksempel Hyundai, som snarere utstråler store mengder nøkternhet.
Honda Jazz er testens praktiske alibi – den har klare MPV-trekk uten å være like rendyrket som for eksempel nykommeren Citroën C3 Picasso. Felles for dem er tre overraskende gode kjøreegenskaper.
Riktignok merker man fort at motorkraften er noe begrenset når man tar bilene ut på landeveien, men i daglig bruk fungerer de svært godt – også på litt lengre turer.
For en byfamilie med evnen til å pakke lurt, kan de være familiens eneste bil. Men de fleste vil nok fortsatt se på dem, som vi har gjort tradisjonelt, som en bil nummer to som ikke skal ta de store langturene, men som er mer enn nok til småkjøring.
Ha også i bakhodet at dette er biler som er relativt billige i innkjøp, og som holder seg godt i verdi. De er lette å omsette selv i et tregt bruktmarked, fordi det er mange som har penger til og behov for en slik småbil.
(Testen ble først publisert i Bil nr 4-2009)
LES OGSÅ:
Del 1: Småbiler med ambisjoner