-
Daglig leder
Møller Bil Øst AS
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Praktiske - men glemt
Hva skjedde med de gjennompraktiske flerbruksbilene, utviklet for å gjøre hverdagen enklere for alle og særlig for barnefamilier? SUV-ene spiste dem til lunch, og flerbruksbiler står knapt å bilkjøperes handleliste.
Først publisert i Bil 7 - 2017.
Opel oppgraderte Zafira, og Volkswagen kom med helt ny og enda mer praktisk Touran i fjor. Før det hadde Ford fikset på S-Max.
Normalt vil slike foryngelser løfte hele bilklassen, men skjedde det? Nei, interessen fortsetter ned, svært mange bilkjøpere kan ikke tenke seg å sette en MPV på handlelista, og for hver ny flerbruksbil som nå selges, handles det ni SUV-er.
Nå skal jeg ikke gjøre meg til dommer over folks bilvalg, for bildet inneholder også nye SUV-er med mer plass og flere praktiske funksjoner. I tillegg fyller de litt udefinerbare crossovermodellene grenselandet mellom flerbruksbiler, SUV-er og stasjonsvogner.
Vi føler likevel viktigheten av å trekke fram disse tre MPV-ene, som har det meste av funksjoner og plass for å dekke forholdsvis krevende transportbehov innenfor akseptable ytre mål.
Noen fellestrekk
De tre testbilene er først og fremst gjennompraktiske familiebiler. Den som trenger å frakte med mer bagasje enn disse bilene kan tilby volum til, drar sannsynligvis med seg for mye.
Med konseptet følger automatisk høy sittestilling og god oversikt i trafikken. De forholdsvis rette karosseriene gjør det lett å beregne bilens posisjon på veien. Alle har i tillegg følge-cruisekontroll, om enn med noe ulik køfunksjonalitet.
Alle testbilene har gode skjermer og tilfredsstillende oppkoblingsmuligheter.
Dessverre tilbys ingen av testbilene med hybrid-, ladehybrid- eller elektrisk drivlinje. Nissan e-NV200 Evalia er eneste sjuseters MPV med elmotor.
Dropper varebilene
Tidligere kunne alle tre leveres som varebil, men endrede varebilregler gjør det så lite interessant, at ingen av importørene har tatt bryet med å bygge dem om til tosetere med grønne skilt.
Selv om modeller som Nissan Prairie (1982), Mitsubishi Spacewagon (1983), Renault Espace (1984), og Chrysler Voyager (1984) endret måten å tenke praktisk bil på, kom det setefleksible gjennombruddet først med sjuseteren Opel Zafira i 1999.
Selv når de to bakerste setene ikke var i bruk, var de likevel med, men skjult i gulvet. Over denne lesten bygges nå nesten alle familiestore flerbruksbiler med sju seter.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Ford S-Max