-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Suzuki Ignis 1.3 GL 4WD
Ignis erstatter Swift i Suzuki-programmet og gjør det på en meget verdig måte. Den er like lang som Yaris, men 6,5 cm smalere og 9,5 cm høyere og har 1 cm kortere akselavstand. Plassforholdene er det ikke noe i veien med, Ignis føles og er rommelig. Det til tross for at du sitter lavt bak et høyt dashbord. Du føler deg derfor sikrere enn i Sirion hvor dashbordet er betydelig lavere.
Sittekomforten er utrolig god og klart bedre enn i Yaris og Sirion. Forsetene gir god sidestøtte til både lår og rygg, og den lange sitteputen sørger for meget god støtte under lårene. Korsryggstøtten kan derimot bli bedre. At den er regulerbar hjelper ikke. Strammer du for maks støtte til korsryggen, føles det omtrent som om du sitter mot en planke. Plassen til sjåføren er derimot begrenset av hjulhuset og det er ikke plass til å strekke ut venstrebenet.
Du sitter høyt i Ignis, noe som gjør at du får en god sittestilling. Dette gjelder for både for- og baksetepassasjerer. Plassen i baksetet er meget godt utnyttet, blant annet er det god plass under forsetene slik at det fortsatt er mulig å ha baksetepassasjerer selv med forsetene i bakerste posisjon.
Bagasjeplassen er litt snau, 181 liter er vesentlig mindre enn i Sirion og Yaris. Under det teppebelagte gulvet er det et praktisk plasttrau med flere rom, men det hjelper liksom ikke særlig på det totale volumet. Legger du ned bakseteryggen har du straks mer plass til rådighet og du har flatt bagasjeromgulv. Bakseteryggens vinkel kan reguleres og bakluken åpnes med knapp på luken.
Ignis er svært så praktisk innredet. Førerplassen er omgitt av små rom og hyller. På hver side av dashbordet er det store koppholdere. Betjeningsknappene er oversiktlige og enkle å bruke, og plassert høyt midt på dashbordet. Her finner du også et tekstvindu med klokke, dato, kjøretid og snitthastighet. Interiøret er praktisk, men gir ikke noe robust preg. Konsollene med vindusheismotorene på fordørene virker "ettermonterte".
Du sitter høyt også i forhold til omgivelsene. Det er overraskende liten forskjell på perspektivet når du kommer fra den mer terrengbetonte Jimnyen.
Her stopper også likhetene mellom de to. Ignis byr på vesentlig bedre fjæringskomfort. Den kommer riktignok ikke helt opp på Yarisnivå, men det skyldes først og fremst at vibrasjoner og støy på grovt underlag er for dårlig dempet. Kjører du på grov asfalt kjenner du det i Ignis. Den takler derimot de store ujevnhetene meget bra. På skarpe ujevnheter er det en merkbar forskjell i positiv retning i forhold til Sirion.
Kjøreegenskapene er ikke like hvasse, blant annet er ikke styreresponsen like god. Men det gjør ikke noe. Dette er mer en bra nok, det er tross alt ikke en sportsbil, men en liten familiebil vi snakker om. Som sådan har Ignis en meget god balansert styring og den gjemmer det faktum at den ruver 14,5 cm høyere enn Sirion meget godt. Stabiliteten på bar vei er god, og kjøreegenskapene er godt balanserte.
På snø og is er Ignis overraskende forhjulsdreven. Ta i gang litt brått, og den spinner uhemmet med forhjulene uten at bakhjulene viser tendens til å ville spinne. På isbanen på Tisleia viste det seg å være en fordel. På ekstremt glatt underlag er nemlig Ignis vesentlig mer kontrollerbar enn Sirion, og ligger på nivå med Yaris. Også under oppbremsing er Ignis vesentlig mer stabil enn Sirion.
Suzuki har nemlig valgt å overføre et vesentlig mindre moment til bakhjulene enn det som er tradisjonelt med denne typen firehjulsdrift. Selve firehjulsdriftsystemet er nemlig identisk med det som brukes i Sirion, og som Suzuki også bruker i Baleno og Wagon R+, men med den fordelen av momentet som overføres til bakakselen er begrenset.
Ulempen med dette er at du lettere kan kjøre deg fast. Blir du stående med forhjulene kan du risikere at det ikke overføres nok kraft til bakhjulene til at du kommer løs. Fordelen er altså bedre stabilitet under kraftig bremsing og mer konsekvente kjøreegenskaper med mindre fare for sjåførfeil. Ved normal kjøring på vei vil dette systemet neppe oppleves som negativt. Vi hadde ingen problemer med bakkestarter på is og snø, og tok oss lett opp der Yaris ble stående.
Selv om ikke Suzuki-motoren har samme rå effektuttaket som Daihatsus 102-hester, oppleves Ignis 1.3 som en livlig småbil. 0 til 100 km/t på 13,3 sekunder er akseptabelt. Under normal kjøring er det ikke noe problem å henge med i trafikken enten det er på motorveien eller i byen. Bare i femtegearet blir den hengende litt vel langt etter Sirion og Yaris under akselerasjon, men trekkraften er god og normalt er det lite bruk for fjerdegearet. Det er greit nok. Gearskiftet kunne med fordel gitt et noe mer robust preg og er bråkete. Ignis flytter nok litt mer luft enn Sirion og Yaris og har noe høyere bensinforbruk enn de to konkurrentene.
Støy er ellers ikke noe problem. Under akselerasjon på høye turtall er motoren riktignok litt høyrøstet, men veistøyen er godt dempet. Ved normal hastighet er ikke motorstøyen sjenerende. Tipper speedometer opp på 90-tallet blir derimot transmisjonsstøyen påfallende høy. Den er ikke sjenerende når du kjører på snø- og isdekket vei, men med vinterdekk på bar asfalt blir transmisjonsstøyen svært hørbar.
Varmeapparatet har god kapasitet, men defrosteranlegget bruker lang tid på å få frontruten så ren at du kan kjøre. Mens Yaris ved 8 minusgrader hadde ren frontrute etter 7 minutter, var ikke Ignis klar før etter 11 minutter.
Ignis gir et meget nøkternt inntrykk, men har et ganske høyt utstyrsnivå. ABS-bremser, klimaanlegg, sentrallås, aluminiumfelger, elektriske vindusheiser på fordørene, oppvarmede forseter og elektrisk regulering av sidespeilene er standard. Lyktespylere inngår ikke i standardutstyret her heller, og sidekollisjonsputer står ikke på utstyrslisten.
Ignis er rommelig, praktisk og lettkjørt, og til tross for firehjulsdriften oppleves den som forhjulsdreven når det gjelder kjøreegenskaper.
FØRERPLASS = 9
Oversiktlig og meget ryddig førermiljø. Meget god sittekomfort, men det er for lite plass til venstrebenet.
PLASS = 9
Lite benplass foran, meget rommelig baksete, mens bagasjeplassen lider litt på grunn av firehjulsdriften.
KOMFORT = 8
Bra fjæringskomfort og behagelig støynivå helt til transmisjonen dukker opp ved litt over 80 km/t på speedometeret.
KJØREEGENSKAPER = 7
Trygge kjøreegenskaper. God stabilitet under oppbremsing, overstyrer litt på glatt føre, men er enkel å håndtere.
YTELSE OG FORBRUK = 7
1,3-literen er arbeidsvillig og kvikk. Bare i femtegearet blir den hengende litt etter. Bensinforbruket er noe høyt.
PRIS OG UTSTYR = 10
Mye utstyr og konkurransedyktig pris. Ignis gir mest bil for pengene i denne testen, men mangler sidekollisjonsputer og lyktespylere.
LES VIDERE:
- Daihatsu Sirion
- Suzuki Jimny
- Toyota Yaris
- Konklusjon- Priser og tekniske data