Renault Laguna 2.0T Sport Tourer

Med 2.0T-motoren lever Laguna Sport Tourer opp til navnet. Bilen er laget for raske langturer, og helst i ekspressfart på gode motorveier.

Publisert Sist oppdatert

Laguna 2.0 Sport Tourer
Laguna 2.0 Sport Tourer

Først publisert i BIL 10 - 2003.

Franskmenn, og kanskje spesielt de hos Renault, vil gjerne gjøre tingene på sin egen måte, og selv om de fleste franske bilene etter hvert er blitt stadig mer tyske både i kjøreopplevelse og komfort, har Laguna et snev av det vi kan kalle god fransk komforttenkning. Bare så synd at det ikke passer helt sammen med 45-profil 17-tommere og sportslig fjæring. Laguna 2.0T takler de store ujevnhetene aldeles nydelig, og den litt svake dempingen sørger for at den flyter og duver litt over store ujevnheter og så lenge du holder deg på hovedvei av god standard er alt fryd og gammen.

Men vær forberedt på en aldri så liten overraskelse når du kommer inn på humpete småveier. Den første humpen får en til lure på om det er noe fundamentalt feil med understellet. Spesielt på skarpe kanter slår det kraftig i forstillingen, og avslører at Renault ikke har lykkes med oppsettet. Her er det mye som mangler før fjæring og demping er samstemt. Celica T-Sport, en bil som er utviklet med sportslige kjøreegenskaper som et hovedmål, er mer komfortabel og oppleves som mye mer robust på dårlig vei enn Laguna 2.0T.

På slett asfalt uten spor og humper er Lagunaen rene raceren. Styringen er presis, og 225/45VR17-dekkene har feste i massevis. Men stabiliteten er ikke som den bør være og i raske svingkombinasjoner henger den ikke helt med. Når det i tillegg skal bare mindre sportendenser til før styringen påvirkes, gir ikke Laguna den sikre og sportslige kjøreopplevelsen en skulle forvente i en bil med 163 hk under panseret.

Råsterk
Se bare på akselerasjonstallene og du vil forstå at 2.0T er mer enn normalt sprek. Og det er ikke akselerasjonen fra stillestående som imponerer mest, men smidigheten denne motoren har når du ligger rundt fartsgrensen. Selv i sjettegearet, som føles temmelig trått, går det kvikt unna. 70 til 100 km/t på under 8 sekunder er tilstrekkelig til at du kan ta kvikke og sikre forbikjøringer på direkten. Vil du ha ekstra sprut i frasparket er både tredje- og fjerdegear aktuelle, og av de to er fjerdegearet å foretrekke. Her er det sprut nok samtidig som motoren i dette fartsområdet jobber uanstrengt.

Toliteren er trekkvillig helt ned til 1500 o/min, men det er først når turtellernåla passerer 3000-streken det saftige skyvet kommer. Og det varer til drøyt 5000 o/min, men det har ingen hensikt å la turtellernåla danse helt opp til rødmerket, sjalter du ved 5500 o/min treffer neste gear et turtall hvor det fortsatt er mye moment og et stykke igjen til maks effekt.

Har du en aktiv og litt pågående kjørestil vil bensinforbruket lett ligge opp under literen pr. mil. Men toliteren går svært så nøysomt når du holder et mer tilbakelent tempo og følger køen. Målinger rundt 0,7 l/mil er oppnåelig uten anstrengelser. Det er veldig bra for en motor som tross alt har skikkelig fraspark når det er ønskelig.

Spennende løsninger
Laguna har en godt organisert førerplass og god ergonomi. Fireveis regulering av rattet, samt høyderegulering av setet gjør at det er lett å finne en god kjørestilling. Setene har litt hard sittepute, og stoppen i ryggen er også fast. Sidestøtten er god, uten å være overdreven. Skinntrekk på sidevangene og stoff i selve seterygg og sittepute bidrar også til at du sitter stødig.

Radioen er gjemt under et elegant deksel på midtkonsollen og med dekselet lukket er det bare klimaanleggets betjening, samt nøkkelkort som er synlig. Nøkkelkortet fungerer som tenningsnøkkel og du starter motoren med en knapp på dashbordet til høyre for rattstammen. Kortet kan du enten bruke for å fjernbetjene sentrallåsen, eller du kan sette det på auto og sentrallåsen åpnes automatisk når du tar i et dørhåndtak og låses automatisk når du forlater bilen.

Rommelig
Sport Tourer har gode plassforhold. Førerplassen er rommelig og intim på samme tid og er lett å trives i. Også de i baksetet har god plass, blant annet er takhøyden og benplassen meget god. Når baksetet likevel er best egnet for bare to personer skyldes det utformingen av baksetet. Den midterste plassen er bare en nødplass. Baksetet er sammenleggbart, du vipper sitteputen opp mot forseteryggen for så å legge ned seteryggen. Med denne løsningen får du et 164,5 cm langt og flatt bagasjeromgulv. Bakluken har rute som kan åpnes separat.

I Dynamique-versjon har Laguna en omfattende utstyrspakke. DVD-spilleren med skjermer i forsetenes hodestøtter er ekstrautstyr og koster ca. 35.000 kroner, i tillegg har vår testbil en Techno utstyrspakke med cruisekontroll, regnføler, xenon nærlys og gardiner på siderutene bak, en pakke til 10.890 kroner. Resten er standard.

Laguna har vist et høyt sikkerhetsnivå i kollisjonstester, og sikkerhetsutstyret er også på plass. Kjøreegenskapene er langt fra førsteklasses, men så lenge veien er slett takler den kraftige unnamanøvre uten problemer. Ved tendenser til over- eller understyring er elektronikken raskt inne og korrigerer.

Bortsett fra svakheter når det gjelder fjæringskomfort og kjøreegenskaper er dette en nydelig langtursbil. Motoren jobber uanstrengt og er sterk i de hastighetsområdene du har bruk for kreftene. Renault har lykkes veldig godt både når det gjelder innvendig og utvendig design, og Laguna er av de karaktersterke modellene i den øvre mellomklassen uten at de praktiske egenskapene er ofret.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS