Renault Mégane Scénic 1.6 16V

Publisert

Mégane Scénic
Mégane Scénic

Innledning

Scénic har stått modell for denne klassen og bærer alderen usedvanlig godt. Den er den klart minste bilen i testen, men er likevel overraskende rommelig. Førerplassen er praktisk utformet og bare det flate rattet ødelegger kjørestillingen. Du sitter nemlig svært behagelig og rommelig i Scénic. Førersetet gir god støtte i alle retninger, samtidig som den myke stoppen er svært behagelig. Dette er det klart mest behagelige førersetet.

Scénic har mange praktiske smårom, blant annet et på midtkonsollen med mulighet for kjøling. Her er det plass til tre mineralvannbokser. Også andre smårom finnes og gjør Scénic enkel og praktisk å leve med.

Baksetepassasjerene sitter også godt, spesielt hvis den innredes som en fireseter. De ytterste setene er litt bredere enn det i midten. Tar du ut midtsetet, kan de ytterste flyttes et hakk inn mot midten. Det gjør at baksetepassasjerene får det rommeligere.

Baksetene har regulerbar ryggvinkel, og kan skyves forover ca 17 cm for å gi bedre bagasjeplass. Setene er ikke blant de letteste, men er enkle å ta ut og sette på plass igjen. Legger du ned det midterste setet, kan det fungere som bord. Det er dessuten montert bord bak på forsetene. I gulvet foran baksetene er det to rom. Det er et strømuttak bak på midtkonsollen.

Bagasjerommet er ikke blant de største, men svært ryddig og enkelt å utnytte. Den utvendige lasteterskelen er lav og det er ingen innvendig lasteterskel. Scénic er den eneste av testbilene som har åpning av bakruten. Hattehyllen kan plasseres i to nivåer slik at du kan dele av bagasjerommet eller bruke den som et bord.

Renault har tydeligvis tatt mål av seg å være best på komfort. Scénic er ikke bare den mest stillegående av våre testbiler, både motorstøyen og hjulstøyen er på et meget behagelig nivå. Den har også klart best fjæringskomfort. Scénic takler alle typer ujevnheter svært komfortabelt. Den flyter behagelig over de store ujevnhetene og forserer de små skarpe ujevnhetene nesten umerkelig.

Dette har sin pris når det kommer til kjøreegenskaper. I unnamanøveren er Scénic dramatisk. Det liggende rattet gjør at det er vanskelig å ta store rattutslag uten å måtte lene seg ut av seteryggen, noe som bidrar til at sjåføren nesten må holde seg i rattet i den kraftige krengingen som unnamanøveren forårsaker. Verst er det for passasjerene i en slik manøver. For dem føles den kraftige krengingen ekstra dramatisk.

Veigrepet er godt. Bortsett fra en liten tendens til overstyring, klarer Scénic seg gjennom unnamanøveren. Også ved litt frisk svingkjøring sier den i fra om at den ikke er av den sportslige typen. Understyringen kommer forholdsvis tidlig. Bremseegenskapene er gode og den følsomme styringen gir god tilbakemelding til sjåføren.

Scénics 1,6-liter har relativt lite bil å flytte og akselerasjonsegenskapene er absolutt godkjent både fra stillestående og ved akselerasjon i fart. Den henger likevel ikke helt med for eksempel Zafira ved akselerasjon i femtegear, men det tar den igjen i form av et litt gunstigere bensinforbruk.

Scénic bærer alderen svært godt, og med en prislapp på 243.000 får du en godt utstyrt og praktisk bil. Fire kollisjonsputer og klimaanlegg er standard.

FØRERPLASS = 9
Dette er den mest komfortable førerplassen blant disse seks bilene, men rattet ligger for mye til at kjørestillingen er god.
PLASS = 8
Scénic er kompakt, men plassutnyttelsen er ekstremt god. Men helt blant de største hevder den seg ikke.
KOMFORT = 10
Best fjæringskomfort, lavest støynivå og nydelig sittekomfort; det skulle vel si det meste.
KJØREEGENSKAPER = 7
Du må betale for den gode fjæringskomforten. Scénic understyrer tidlig, krenger kraftig i brå unnamøvre, og føles da dramatisk.
YTELSE OG FORBRUK = 8
1,6-literen har en enkel jobb og er kvikk i akselerasjonen. Den har litt lang utveksling i femtegear, men bruker lite bensin.
PRIS OG UTSTYR = 8
Scénic har mye utstyr og et fornuftig pris. Her får du mye brukervennlig bil for pengene.

LES VIDERE:
- Citroën Xsara
- Daewoo Tacuma
- Mazda Premacy
- Nissan Tino
- Opel Zafira- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS