Nissan Primera 1.8 Tekna

Nissan er sjelden blitt beskyldt for å være dristige når det gjelder design. Primera er i så måte utypisk, men samtidig har den beholdt mange av de kjente Nissan-egenskapene.

Publisert Sist oppdatert

Primera 1.8 Tekna
Primera 1.8 Tekna

Først publisert i BIL 6 - 2002.

Nye Primera er dristig i den forstand at Nissan gjør noe uventet. Designen er elegant og frisk, ikke akkurat det du ventet fra den kanten. De skarpe linjene er mer utpreget på sedanen og kombikupéen, stasjonsvognen vi har testet har en rundere avslutning, men den starter med like skarp og stram strek som i de to andre karosseriene. Samtidig som linjeføringen er dristig til en Nissan å være, er det ikke noe vågalt ved den. Dette er en bil de fleste vil akseptere og det gjelder stasjonsvognen spesielt.

Interiøret byr også på nye løsninger, og er mer vågalt enn eksteriøret. Instrumentene midt på dashbordet er det lett å venne seg til, men den innbyrdes plasseringen kan diskuteres. Turtelleren som en særlig har bruk for når ting går fort for seg sitter for langt unna sjåføren. Den burde bytte plass med tank- og kjølevanntemperaturmåleren. I X-Trail sitter den til venstre for speedometeret og er lettere å gløtte bort på i en fei.

Under instrumentene er det en stor skjerm som gir informasjon om betjeningen av radioen, klimaanlegget og kjørekomputeren. I biler med navigasjonsanlegg vil den også fungere som skjerm for dette, og i biler med ryggekamera er den også TVskjerm.

Betjeningspanelet for radio, klimaanlegg, kjørekomputer og innstillinger av skjermen er plassert på en hylle midt på dashbordet. Ved første øyekast virker det hele litt rotete. Men når de har gått gjennom funksjonene en gang vil de fleste ikke ha noe problem med å finne ut hva som gjør hva av de ulike bryterne og knappene. Det hele er enkelt og logisk og bidrar til å gjøre Primeras førerplass til et ryddig arbeidssted. Alle funksjoner du normalt har bruk for under kjøring er plassert på betjeningspanelet eller på hendlene på rattet og bryterne for vindusheisene sitter på armlenet på førerdøren.

Elegant design
Primera har et usedvanlig ryddig og elegant interiørdesign, og det står i sterk kontrast til interiøret i for eksempel Almera. Kombinert med fireveis regulering av rattet, vinkeljustering av førersetet, forseter som gir god støtte til både lår og rygg er dette en meget tiltalende og praktisk førerplass. Men også her er det rom for forbedringer. Det er for eksempel trangt å justere setet med døren lukket, det bør derfor gjøres før du starter kjøringen. Sikten kan bli bedre. På skrå bakover dekker Cstolpen for sikten, og forover lar vindusviskeren det stå igjen et bredt uvisket felt ved venstre A-stolpe.

Ryggekameraet er standard i Tekna, en fiks detalj som gjør parkeringen enklere. Kameraet er vinklet ned slik at du ser bakken bak bilen og dette er et godt alternativ til ryggevarslere. Vår testbil er en 1.8 Tekna, den sportslige utstyrsvarianten i Primera-utvalget. Overdrevent sportslig er den likevel ikke, men Primera har fortsatt en relativt stram innstilling av fjæring og demping. Komforten er prioritert høyere enn i forgjengeren, og den takler dårlig vei litt bedre, men det er små marginer.

Det nye forhjulsopphenget fungerer bra både når det gjelder komfort og kjøreegenskaper. Styringen er presis og kontant, og på svingete vei er Primera fortsatt overbevisende sikker. Bakhjulsopphenget er i store trekk uforandret, og her er det rom for forbedringer når det gjelder komforten. Spesielt de skarpe ujevnhetene takler den dårlig, og kombinasjonen sving og humpete vei liker den heller ikke. På slett vei og over de lange humpene er derimot stabiliteten og veigrepet overbevisende godt, og i likhet med forgjengeren er dette en bil som innbyr til aktiv svingkjøring. Vår testbil stod på Continental Viking 1 vinterdekk uten pigger i dimensjonen 225/40R17, noe som fungerte utmerket. Disse dekkene ga merkbart mindre sporingstendenser enn de smalere Continental Viking Contact 2 som vi har prøvd på andre Primera-modeller.

Høyt utstyrsnivå
ABS-bremser og bremseassistent er standard, antispinnregulering og stabilitetskontroll er derimot ikke med på utstyrslisten, men kommer sannsynligvis som tilleggsutstyr senere i år. Utstyrsnivået er bra. 1.8 Tekna har blant annet Xenon hovedlys som standard, også lettmetallfelger, radio/ CD-spiller, kollisjonsputeutkobling og 6 kollisjonsputer er standard.

Nissan har aldri sett det som noe mål å utfordre de rommeligste konkurrentene når det gjelder plass. Det gjelder fortsatt. Primera er ikke trang, men den er langt fra så rommelig som Passat og Mondeo. Innstigningen til baksetet er trang,på grunn av den skrånende bakkanten på dørene. Og den er enda trangere i sedanen og kombikupéen. Du sitter lavt i baksetet, noe som gir god takhøyde, men som gjør at knærne kommer litt høyt. Sittekomforten er god, i hvert fall så lenge vi snakker om bare to baksetepassasjerer.

Bagasjerommet er rommelig og så lenge du holder deg til plassen under
vinduskanten fungerer det bra, men skal du utnytte høyden fullt ut må du ta hensyn til at den skrånende bakruten begrenser bagasjerommets lengde ganske kraftig. Du øker lengden ved å legge ned bakseteryggen. Den legges bare oppå sitteputen og er enkel å betjene.

1.8 er akkurat passe
Vi har kjørt Primera med både 1,6-liters og 1,8-liters bensinmotor og selv om 1,6-literen med 109 hk er et meget hyggelig bekjentskap og fungerer godt når du kjører lettlastet bil, vil nok 1,8-literen gi mer trekkraft i bakkene og være en bedre motor. Den harde gangen som har vært et kjennetegn for Nissans firesylindrede motorer er dempet betydelig og både 1,6-literen og 1,8-literen går behagelig. Det er bare ved høyt turtall og stor belastning at motorgangen oppleves som hard.

Også gearskiftet er betydelig bedre enn vi er vant til fra forrige Primera-generasjon. Det er fortsatt ikke helt førsteklasses, men det er et betydelig fremskritt. Velger du Primera med 2-liters bensinmotor eller 2,2-liters dieselmotor, er sekstrinns gearkasse standard.Vi har også kjørt en Primera 2.2 TDi gjennom våre akselerasjonsmålinger, og det er ikke tvil om at den har vesentlig mer å rutte med i de hastigheter vi normalt kjører her hjemme, samtidig som den bruker mindre drivstoff. Sekstrinns gearkassen er dessuten en fryd å sjalte og vesentlig mer presis enn femtrinnskassene.

Nissan har satset mye på design og moderne utstyrsdetaljer. Noe som har gått litt ut over praktiske egenskaper og plass, men uten at det oppleves som plagsomt upraktisk eller trangt. Skulle vi gjort noe annerledes ville vi bedt om litt bedre fjæringskomfort, og da spesielt på de små og skarpe ujevnhetene, samt litt bedre støydemping mot hjulene. Tatt i betraktning at alle de bilene vi kjørte stod på vinterdekk uten pigger, noe som normalt er merkbart mer stillegående enn sommerdekk, er hjulstøyen litt vel dominerende.

Som en linjelekker og spenstig familiebil står Primera støtt, og tradisjonelt har dette vært en bil du kan stole på. Det bør du også kunne, Primera er nemlig ikke spesielt billig og du kan få en rommeligere og sterkere Ford Mondeo 1.8 til en lavere pris.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS