-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Dobbel dose Qashqai
Nissans standard seksårssyklus har nådd et nytt startpunkt. En nykommer og en veletablert japaner møter derfor hverandre til denne testen – og det er ingen tvil om at vinneren heter Nissan Qashqai. Vi har nemlig tatt med oss både den utgående og den nye utgaven av Nissans kompakt-SUV på test denne gang.
Først publisert i Bil 5-2014.
Finstemt, modifisert og videreutviklet. I den nye Nissan Qashqai finnes knapt en detalj som ikke har vært gjenstand for ett av ordene. Vi tok med både den nye og den utgående på test, og kan slå fast at fremskrittet er merkbart og målbart – men ikke på alle områder.
Størrelsen er ikke helt identisk, men forskjellen er ikke stor. Utvendig lengde har lagt på seg 5 cm, mens akselavstanden er strukket 1,5 cm. I praksis betyr det mer at innvendig kupébredde er økt med 3,5 cm mellom fordørene og at bagasjerommet har fått bedre lengde og 20 liter større volum.
Det er også grunn til å peke på at ståhøyden under den åpne bagasjeluka – som er irriterende lav på den gamle Qashqai – nå er økt med hele 18 cm, og dermed går hodet klar under innlasting selv om du er 190 cm høy.
Den store forskjellen sett fra førersetet er at nykommeren oppleves som en vesentlig større bil. Ikke så mye i fysiske mål, men både dashbordets utforming og den økte kupébredden gir sitt bidrag til dette.
Begge bilene har et oversiktlig og enkelt dashbord med tradisjonell design og med store, lettleste instrumenter, men den nye gir et vesentlig mer moderne uttrykk, med stor skjerm og fin grafikk. Materialvalg og overflatefinish sørger for at ferskvaren ligger på et helt annet nivå når det gjelder opplevd kvalitetsfølelse.
God komfort
Begge utgavene viser seg frem med meget akseptabelt nivå når det gjelder både sitte- og kjørekomfort. Dette er ett av områdene hvor vi ikke klarte å skille de to utgavene fra hverandre.
En liten detalj skiller de to bilene når det gjelder komfort, nemlig støyen – og den gikk i nykommerens disfavør. Grunnen: Dekkdimensjonen. Med 50-profil på 19-tommers felg var det målbart høyere lydnivå i den nye enn i den gamle Qashqai. Sistnevnte sto på en mer moderat dimensjon med 17-tommers felg.
LES VIDERE:
- Del 2
- Testvurdering og poeng gammel Qashqai
- Testvurdering og poeng ny Qashqai