Renault Scénic RX4

Hvis du er ute etter fransk firehjulsdrevet familiebil, er utvalget megetbegrenset. Renaults Scénic-variant skal by japanerne på kamp.

Publisert

Scénic RX4
Scénic RX4

Først publisert i BIL 11 - 2000.

De tre japanerne Honda CR-V, Subaru Forester og Toyota RAV4, med selskap av britenes Land Rover Freelander, har dominert markedet for lette firehjulstrekkere her på berget etter at denne kjøretøytypen slo gjennom for noen år siden. Dette er biler som ikke på noen måte kan kalles terrenggående, men som har høyere bakkeklaring enn vanlige familiebiler, og som samtidig har beholdt familiebilens komfort. Renault har meldt seg på i kampen om dette markedet, og har valgt å satse på Scénic-modellen.

Ponnier på stallen?
Oppskriften er å bygge inn et 4WD-system, øke bakkeklaringen og endre enkelte detaljer – spesielt utvendig – i en røffere retning. Resultatet er Scénic RX4 som foreløpig leveres med 2-liters, 16-ventilers bensinmotor med variable ventiltider. Prisen i grunnversjon, med betegnelsen Confort, ligger med sine 214.900 kroner omtrent midt mellom Toyota RAV4 og Honda CR-V. Vår testbil er en Grand Confort til 329.900 kroner, som betyr at utstyrslisten utvides med aluminiumfelger, elektronisk klimaanlegg, elektriske vindusheiser bak (bare foran i grunnversjonen), høydejusterbart passasjersete samt midtarmlene foran. RX4 leveres også med 1,9-liters dieselmotor, som gjør bilen 15.000 kroner billigere, men den kommer ikke til Norge før i slutten av februar.

Renault har i prinsippet valgt samme 4WD-løsning som Honda, hvor bilen er forhjulsdrevet under kjøring på landveien, og hvor en silikonclutch fordeler trekkraft til bakhjulene i det øyeblikk det er ulik omdreiningshastighet på for- og bakhjul.

Som de fleste konkurrenter med tilsvarende 4WD-system er heller ikke RX4 utstyrt med reduksjonsgear. For å komme seg ut av kinkige situasjoner, enten det dreier seg om gjørmehull på hytteveien eller bakkestart på bratte grusveier, må du gi mye gass for å la motoren få noe å jobbe med. Men når denne motoren møter motstand faller turtallet fort, og enten må du være rask til å trå inn clutchen eller du må gi enda mer gass for at ikke motoren skal dø ut. Det lukter fort svidd clutch.

Et maksimalt dreiemoment på 188 Nm burde være tilstrekkelig i en lett firehjulstrekker, men i praksis er det forbausende lite skyv i RX4. Skal man ta seg mykt og lett frem på dårlige veier, er det en kjent teknikk å holde turtallet lavt og smyge seg frem uten rykk og napp. Her er det vanskelig å praktisere en slik kjøremåte. Utvekslingen i førstegear er for høy, og det fører til at vi må holde turtallet oppe for at ikke motoren skal dø ut.

Sammenlignet med RAV4 og CR-V skulle ikke RX4 ha noe å skamme seg over hverken når det gjelder effekt eller dreiemoment, men i RX4 virker det som om det er dårligere harmoni mellom motorens turtall og gearkassens utveksling. I praksis kjennes det ut som at RX4 har lavere dreiemoment.

At dreiemomentet kunne vært bedre bekreftes også av svært varierende resultater under våre akselerasjonsmålinger. Selv om det bare var moderat vind under målingene, skilte det nesten 1,5 sekunder på 0-til-100-verdiene, avhengig av om vi kjørte i medvind eller motvind.

Mer lyd
Både øret og støymåleren oppfatter et forholdsvis høyt lydnivå i RX4. Selv om bilen er skodd med grovere dekk enn den vanlige utgaven av Scénic, er det ikke hjulstøyen som er fremtredende, det er transmisjonsstøy som preger lydbildet. Våre målinger viser at RX4 har et lydnivå som ligger 3 desibel (A) høyere enn på for eksempel Skoda Octavia 1.8, og det er en bil som ikke er av de mest stillegående. Et annet bilde på lydnivået er tallene fra vår test av firehjulsdrevne biler i forrige Bil – kanskje ikke en helt rettferdig sammenligning fordi bilene er dobbelt så dyre – men gjennomsnittlig ligger RX4 mellom 5 og 7 dBA høyere enn de tre bilene Audi Allroad, Subaru Outback og Volvo XC. Det er mye når vi vet at det menneskelige øret subjektivt oppfatter en økning på 10 dBA som “dobbelt så mye støy”.

RX4 er utstyrt med forholdsvis myk fjæring, og sammen med det høye tyngdepunktet betyr dette at bilen vagger merkbart når svingene kommer tett.

God oversikt
I førersetet på RX4 sitter vi høyt, med god plass til hatten og med meget god oversikt til alle sider. Jeg skulle gjerne hatt mer vinkelregulering på sitteputen. Setet er hengslet i forkant, og dess høyere du vil ha setet, jo flatere blir sitteputen. Ettersom sitteputen er forholdsvis kort, betyr dette at det blir dårlig lårstøtte når setet står i høyeste stilling – og her vil mange ha behov for å stille setet høyere enn i andre biler, på grunn av Scénics særegenhet med det “liggende rattet.

Det er god benplass i baksetet, men her er det forbausende lavt under taket, noe takluken må ta hovedskylden for. Bagasjerommet har rette sidevegger og er lett å utnytte effektivt så lenge du holder deg under hattehyllen. Laster du høyere, krymper lastelengden – som er 82 cm ved gulvet når alle fem setene er i bruk – til halvparten oppunder taket. Bakseteløsningen, med tre separate seter som kan slås sammen eller løftes ut, gir meget fleksibel bagasjeplass. Når ett eller flere bakseter fjernes, vokser lastelengden til 1,55 meter.

Som det sømmer seg en bil som sikter mot kunder med en aktiv fritid, finner vi mange smårom og koppholdere, og her skiller RX4 seg fra konkurrentene ved at den utnytter høyden til å skjule noen oppbevaringrom i gulvet. Utstyrsnivå Grand Confort omfatter ellers det meste, så foruten selvfølgeligheter som ABS-bremser og to kollisjonsputer foran, finner vi høydejustering av frontlys, sidekollisjonsputer, lyktespylere, rattbetjening av radioen, kjørecomputer og automatisk klimaanlegg. En nyhet i høst et at også Renault nå gir tre års nybilgaranti.

RX4 møter meget sterke konkurrenter – med mindre du går etter de tre f-er; fransk firehjulsdrevet familiebil. Med tanke på hva vi opplever som en smule disharmoni mellom motor og gearkasse, tror vi at den kommende dieselmotoren vil yte bilen mer rettferdighet. Da vil et maksimalt dreiemoment på 200 Nm være på plass allerede ved 1500 o/min – og dermed er den bedre i stand til å smyge seg både mykt og kraftfullt frem på røft underlag.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS