Volvo S60 Limited Edition

S60 fremstår alt i alt som mer helstøpt enn de to rivalene. Den er en velprøvd konstruksjon som gir høyere kvalitetsfølelse.

Publisert Sist oppdatert

Volvo S60

Innledning

Volvo S60 har nå fått nærmere åtte år på baken som arving etter 850. I løpet av årene som har gått har den fire ganger blitt "modernisert" i form av nye motorer. Sedaner har tradisjonelt hatt problemer med å overbevise kundene i Norge, men S60 kunne likevel vise til et salg på nøyaktig 200 biler i fjor.

Førermiljøet oser av kvalitet, og det er ingen tvil om at dette er testbilen som har de beste setene, selv om de er av skinn og er litt for glatte til å gi fullgod sidestøtte i ryggen. S60 er den eneste Volvo-modellen som så langt ikke har blitt utstyrt med den særpregete midtkonsollen som minner om en forvokst Bang&Olufsen-fjernkontroll.

Dashbordet og midtkonsollen er likevel meget funksjonelle, med logisk plassering av hendler og brytere – men antall knapper på midtkonsollen er i overkant av hva som er oversiktlig. Det er rikelige reguleringsmuligheter av både ratt og førersete. Venstrefoten må klare seg med en fothviler som ikke gir fullgod støtte, den er ganske enkelt for liten.

Volvo S60 er den korteste av testbilene, det skiller 25 cm opp til Avenger, og dette er det først og fremst benplassen i baksetet som må lide for. Mellom 6 og 9 cm mindre benplass enn hos de to rivalene merkes godt. Den innvendige takhøyden ligger på det jevne.

Volumet i bagasjerommet ligger midt på treet i dette selskapet, men i motsetning til de to andre testbilene har Volvoen tilnærmet rette sidevegger, slik at det er lett å utnytte plassen effektivt. Dessuten kan du frakte gjenstander som er 272 cm lange når ryggen på passasjersetet foran legges ned. Legg også til at lasteterskelen er merkbart lavere enn hos de to rivalene.

Kjøreegenskapene er tillitvekkende, bilen kjennes forutsigbar og trygg både på svingete landevei og motorvei. På god asfalt er ikke forskjellen fra Avenger så stor, det er på mer rufsete underlag at Volvoens hjuloppheng og fjæring sjarmerer testlaget. Likevel har den et stykke å gå før vi vil si at styreresponsen er fullgod.

Motoren er litt svakere og tregere enn hos konkurrentene, selv om forskjellen i akselerasjon bare er marginal, knapt nok målbar, sammenlignet med Avenger. Den er kombinert med en femtrinns gearkasse som er lettsjaltet og presis (den sterkere D5-motoren er utstyrt med sekstrinns gearkasse). Sammenlignet med Avenger, og spesielt Epica, ligger støyen på et behagelig nivå.

Det er spesielt på områdene komfort, førermiljø og kjøreegenskaper at S60 skaffer seg et overtak. Alt i alt fremstår S60 som en mer komplett bil enn både Epica og Avenger, den er nærmest i en høyere divisjon – og sånn sett er det et tankekors at prisen på de tre testbilene ligger på samme nivå. Glem heller ikke at S60, som på papiret har den svakeste motoren, kan trekke hele 400 kg tyngre tilhenger enn Epica.

FØRERMILJØ 8
Holder seg godt. I overkant mange knapper. De beste setene.
PLASS I KUPÉ 7
God plass for langbente foran. Dårligst benplass bak.
BAGASJEPLASS 8
Volum midt på treet, lett å utnytte effektivt.
KOMFORT 8
Akseptabel kjørekomfort. God sittekomfort. Lavest støynivå.
PÅ VEIEN 8
Ikke kjøreegenskaper på BMWnivå, men best av de tre her.
MOTORYTELSE 7
Svakeste motoren, men små marginer.
FORBRUK 7
Forholdsvis høyt forbruk på papiret, relativt gunstigere testforbruk.
SIKKERHET 9
4 stjerner for kollisjonssikkerhet hos NCAP. God passiv sikkerhet.
PRIS 7
Gunstigst basispris. Ekstrautstyr trekker opp.
UTSTYR 7
Greit basisnivå, men såpass bør det være.
SUM 76
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Chevrolet Epica
- Dodge Avenger
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS