VW Touran 1.6 Trendline

Publisert Sist oppdatert

Touran
Touran

Innledning

Førerplassen i Touran er ryddig og oversiktlig, i vanlig Volkswagen-stil. Venstrefoten finner akseptabel plass på fothvileren, og midtkonsollen gir OK sidestøtte til høyrebenet, selv om benet må legges litt lenger til høyre enn naturlig for å nå fram. Fireveis rattregulering og rikelig seteregulering gir perfekt sittestilling.

Touran er rommeligst innvendig og lengst utvendig, så lang at det er plass til 7 seter. Vi har i alt vesentlig vurdert bilen som 5-seter, med de to bakerste setene nedfelt slik at seteryggene danner gulvet i bagasjerommet – og den fungerer også best som 5-seter på grunn av meget begrenset bagasjekapasitet som 7-seter. Alle tre setene på andre seterad kan skyves 14 cm framover for å prioritere bagasjeplassen, eller de kan løftes helt ut. Eller du kan ta ut midtsetet og flytte de to andre et hakk inn mot midten for å gi bedre albuerom til to passasjerer.

Det er færre smårom og “lure løsninger i Touran enn i de to konkurrentene, men vi har merket oss et ekstra rom øverst på dashbordet, rom i midtarmlenet foran, rommelige dørlommer og en skuff under passasjersetet foran. Som tilleggsutstyr kan du kjøpe en sykkelholder som gir plass til to sykler når baksetene er tatt ut, eller du kan kjøpe en kjøleboks som smetter på plass når midtsetet er tatt ut. Touran er noe høyere enn de to konkurrentene, men Volkswagen har ikke utnyttet dette på annen måte enn at det rett og slett er høyere under taket, og derfor svelger den nesten to kubikkmeter når den brukes som varebil uten seter.

Touran har ikke så distinkt fjæring og demping som C-Max, men den svelger både små og store ujevnheter fint, også når det gjelder støy. De større ujevnhetene forplanter seg i en viss grad til karosseriet før de dempes, men alt i alt fremstår den som behagelig og komfortabel. I vår forrige test av Touran, da C-Max og Scenic ennå ikke var lansert, bød den på komfort og kjøreopplevelse i en klasse for seg. Denne gang møter den tøffere konkurranse på disse områdene.

Motoren krever turtall godt over 2000 o/min. for å yte sitt beste, det betyr litt jobbing med gearspaken, også fordi det er tettere mellom trinnene med 6-trinns kasse. Når sjettegearet ligger inne på landeveien sparer du litt bensin, men du har lite å dra på med uten å geare ned.

Subjektivt vurdert har Touran mest motorstøy av de tre under akselerasjon, noe som bekreftes av desibelmåleren. Ved vanlig landeveiskjøring har den et lydbilde som gjør at vi vurderer den som best støydempet, selv om fasiten sier at støynivået er nesten identisk i de tre bilene ved 80 km/t.

FØRERPLASS = 9
Sitter godt, funksjonelt, god oversikt - og litt kjedelig.
PLASS = 10
Suveren plass som 5-seter. Også rommeligst kupé.
KOMFORT = 9
God sittekomfort. Flyter fint over store og små ujevnheter. Sint lydnivå ved akselerasjon.
KJØREEGENSKAPER = 8
Golf-understellet er vellykket og takler unnamanøver bra. Litt mindre presis styring enn i C-Max, og bilens tyngde gir litt mer understyringstendens.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Det merkes at den er tyngst av testbilene, både på akselerasjon og trekkevne. Det merkes mindre på forbruket.
SIKKERHET = 8
Alt det “vanlige av aktivt og passivt sikkerhetsutstyr er på plass. Fire stjerner i NCAPtesten, tre stjerner for fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Selv som 5-seter er den dyrest av testbilene. Et pluss at ESP er standard.

LES VIDERE:
- Ford Focus C-Max
- Renault Scenic
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS