Toyota Yaris

Publisert Sist oppdatert

Yaris
Yaris

Innledning

Toyota Yaris er bokstavelig talt småbilen i dette beitet, uansett om målebåndet brukes utvendig eller innvendig. Den må strekke seg 38 cm for å måle seg med Fusion, mens avstanden frem til den konkurrenten som ligger nærmest i størrelse, Getz, er 17 cm.Til tross for denne markerte forskjellen i lengde, og i lys av at også akselavstanden er 8 cm kortere enn på de nærmeste av konkurrentene, er ikke forskjellen tilsvarende stor innvendig. Toyota har utnyttet plassen på en effektiv måte, og de var meget tidlig ute med den fleksible genistreken hvor baksetet med enkle håndgrep kan skyves 15 cm i lengderetningen. Det skiller hele 100 liter på bagasjevolumet med baksetet i de to ytterposisjonene. Har du behov for enda større lasteplass med flatt gulv, kan bakseteryggene felles ned og hele setet tippes fremover mot forsetene.

Toyota har på mange måter pløyd ny mark med Yaris, både med bilens utseende og med fleksibel utnyttelse av små ytre mål. I årene som har gått etter at Yaris så dagens lys i 1998, har stadig flere konkurrenter kommet med interiørløsninger og smarte setekonstruksjoner som gir ytterligere dimensjoner til småbilsektoren. Det er ikke mer enn to år siden vi kjørte en sammenligningstest hvor Yaris fikk karakteristikken "god plass både foran og bak". Denne gangen har nye konkurrenter kommet til, og Yaris scorer dårligere på plass. Kupébredden er for eksempel to-tre centimeter mindre enn i de andre testbilene,og det sier seg selv at det ikke er komfortabelt å sitte tre i baksetet hvis man er over 10-12 år. Samtidig er det ikke mye bagasjeplass til hver person når alle fem setene er i bruk.

Fra førersetet er Yaris oversiktlig og praktisk. C-stolpene stjeler noe av sikten på skrå bakover, men ikke mer enn i Getz.Yaris har kortest benplass av de fire, men det er nok plass til å strekke ut ventrebenet. Fordi man sitter forholdsvis høyt i forhold til dashbordet, oppleves førerplassen som rommelig og luftig. Førersetet har akseptabel sidestøtte i ryggen, men sitteputene er i korteste laget og lårstøtten kunne vært bedre. At førersetet kan heves og senkes i bakkant hjelper bare i liten grad på lårstøtten. Avstanden frem til rattet er i lengste laget når avstanden til pedalene prioriteres – rattet har bare høyderegulering, som i de tre andre testbilene,

Selv om digitale instrumenter nå har fått noen år på baken, har ikke folk flest vent seg til dette ennå. Skal vi dømme ut fra testlagets mening om saken, har dette lite med alder å gjøre. Testlaget er nemlig delt når det gjelder synet på instrumenteringen. At de digitale tallene skifter fort, og derved kan virke forvirrende, er en side av saken. En annen side er at instrumentene i Yaris er midtplasserte, og selv om flere bilmodeller etter hvert har kommet med instrumentene plassert på midten av dashbordet, er det fortsatt uvant at blikket må senkes både ned og til høyre. Dette er en vanesak når man kjører bare den ene bilen, annerledes når man i en slik test går fra den ene bilen til den andre et dusin ganger i løpet av en dag. En fin ting med det digitale speedometeret er at det har en tredimensjonal virkning – det virker som om tallene befinner seg langt inne i motorrommet, og dette reduserer behovet for å skifte fokusering når blikket flyttes frem og tilbake mellom veien og instrumentene.

Toyotas 1,3-liters VVT-i-motor er både sterkest og raskest av de fire konkurrentene. I våre målinger er den raskest i samtlige disipliner, enten det handler om akselerasjon fra stillestående eller fartsøkning i tredje-, fjerde eller femtegear. At Yaris samtidig viser det laveste forbruket setter den i en særstilling. Trekkraften fra lave turtall er meget god – for eksempel er den 2 sekunder raskere enn sine konkurrenter ved akselerasjon fra 40 til 100 km/t i tredjegear – og ved vanlig landeveiskjøring er det lite behov for å bruke gearspaken hyppig. At den jobber uanstrengt og stillegående gir også plusspoeng når det gjelder komfort.

Motoren er kombinert med et presist og lett gearskift, men gearoverføringen gir ikke fullt så robust inntrykk som i Fusion. Styringen er også presis og lett,men ikke for lett, for den gir god tilbakemelding fra underlaget og bidrar til kjøregleden. Bremsene gir også sitt bidrag til at det er lett å trives i Yaris, de er lette å dosere og gir god bremsefølelse. Toyota har gjort en fin jobb med hjulopphenget,og kjøreegenskapene kamuflerer meget godt at Yaris har den korteste akselavstanden. Fjæringen ligger mer på den myke delen av skalaen enn den faste, men den er fint dempet, og hjulopphenget slår ikke slik som i Getz og Fusion på hullete underlag. Det er god støydemping bortsett fra i hjulbuene, hvor det høres bedre enn i de tre andre bilene når vi kjører på grusvei.

Da Yaris i sin tid ble lansert, hadde den meget høyt utstyrsnivå i forhold til hva som var vanlig i småbilklassen. I dag skiller den seg ikke ut i samme grad, selv om sidekollisjonsputer nå hører til standardbesetningen. ABS-bremser, fjernbetjent sentrallås, elektriske vindusheiser foran og oppvarmede forseter er blitt normal standard på dette nivået. Neste skritt i utviklingen er kanskje at også småbilene utstyres med lyktespylere og stabilitetskontroll som standard, noe ingen av våre testbiler denne gangen har. Det eneste på vår faste sjekkliste av utstyr som Yaris er alene om denne gang, er muligheten for å koble ut kollisjonsputen i passasjersetet foran. Hvis det gjøres, må det inn en påtegning i vognkortet.

Alderen tynger ikke Yaris. Den er riktignok frisket opp på noen punkter i løpet av årene som har gått siden den ble lansert, den har for eksempel fått de obligatoriske klare lykteglassene foran, ny grill og nye baklykter, men når det gjelder både materialvalg og design i interiøret står den seg godt. Når det gjelder komfort og kjøreegenskaper har den få problemer med å takle ferskere vare.

FØRERPLASS = 8
Oversiktlig og trivelig førermiljø - hvis du liker digitale instrumenter. Med lengdejustering av rattet og noe bedre lårstøtte ville det være optimalt.
PLASS = 7
Kortest og trangest kupé av testbilene, og beskjeden bagasjeplass. Fleksibiliteten øker med et baksete som kan flyttes i lengderetningen.
KOMFORT = 9
Fjæringskomfort på høyde med større biler, og et behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 9
Lettkjørt og forutsigbar, med god styrerespons og et presist gearskift.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Her er Yaris på topp, kvikkest motor og lavest forbruk er en uslåelig kombinasjon.
PRIS OG UTSTYR = 9
Denne gang er Toyota langt fra dyrest. Verken komfortutstyret eller sikkerhetsnivået bærer preg av at Yaris er eldstemann i testen.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
-
Ford Fusion- Honda Jazz
- Hyundai Getz- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS