-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Renault Mégane CC
Noen få cabriolet-entusiaster kjører åpent hele året. Vi andre kan nå endelig la sola varme issen og rope
Første generasjon Mégane cabriolet ble vist høsten 1996, andre generasjon kom i 2003.
Etter at forgjengeren hadde levd i sju år, var en ny Renault Mégane CC – eller som det offisielle fulle navnet lyder: Mégane Coupé-Cabriolet – klar i 2010. Skifte av norsk importør ga et års forsinkelse her hjemme. Det var med andre ord i fjor sommer den var «ny» her på berget.
Sammenlignet med forgjengeren har bilen fått langt friskere utseende. I praksis er det nok viktigere at Mégane CC er utstyrt med Renaults dobbeltclutchkasse, kalt EDC.
Renault har valgt å følge samme konsept som på forgjengeren, nemlig foldbart glasstak. Denne løsningen representerer ifølge fabrikkens ingeniører ikke noen sikkerhetsrisiko ved en rundvelt.
Friskere form
Dagens Mégane CC har et slankere og mer dynamisk preg enn forgjengeren. Lengden er økt 13 cm, mens bredden har vokst 4,5 cm. Frontlyktene er blitt lengre, grillen har ny design, og ikke minst er panseret strukket lengre fram og har fått en mer markert, profilert form.
Baklyktene er løftet høyere på karosseriet, slik at lyktene nå deles horisontalt av bakluka. Dessuten er bakluka noe bredere enn før – uten at det har særlig betydning i praksis, for luka er fortsatt vesentlig smalere enn bagasjerommet.
Interiøret og førermiljøet byr ikke på like markerte endringer, men det gir likevel en annen følelse av luft og rom enn i forgjengeren, fordi frontruta er flyttet 6 cm lenger fram. Ellers handler det om mer kvalitetspreg over materialer og finish.
Utfordrende
Benplassen i baksetet er langt fra imponerende, men den har økt med et par centimeter fra forgjengeren. Alle monner drar i denne sammenhengen, men takkonstruksjonen på såvel Mégane CC som andre cabrioleter med hardtop i kompaktklassen, byr på en utfordring. Det er vanskelig å kombinere rommelig bakseteplass med et tak som skal ha plass i bagasjerommet.
Dobbelclutch
EDC står for Efficient Dual Clutch, og er altså betegnelsen på Renaults dobbeltclutchkasse. Renault benytter elektromekaniske aktuatorer, som har lavere vekt og bruker mindre energi enn hydrauliske aktuatorer. Kombinasjonen EDC og 1,4-liters 110 hk dieselmotor overbeviser oss med myk og behagelig sjalting.
Ved blandet kjøring ligger drivstofforbruket faktisk 0,01 liter/mil lavere enn med manuell girkasse, og det betyr at CO2-utslippet havner 3 g/km under den manuelle varianten.
Med tanke på det positive bidraget til kjørekomfort, tror vi mange kunder vil velge nettopp EDC - selv om mange mener at en cabriolet skal ha manuell girkasse for å rendyrke det sportslige. Foreløpig kan EDC bare leveres i kombinasjon med 110-hesters diesel, ikke bensinmotor.
Komfort fremfor sport
På fillete asfalt er førsteinntrykket at chassiset har fått et mer sportslig oppsett enn før. Ved kjøring på bedre veier senere, skifter vi mening slik at dommen blir at kjøreegenskapene alt i alt ligger på den komfortable siden. Hjuloppheng, fjæring og styrefølelse forteller oss at «komfortabel» passer best som beskrivelse.
Styringen kan ikke kalles kontant, men den er mer presis enn før, med bedre respons – altså bedre tilbakemelding fra underlaget. Alt i alt fremstår Mégane CC med meget akseptable kjøreegenskaper.
LES VIDERE:
- Innledning
- Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Renault Mégane CC
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf