-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
For en gangs skyld ligger ikke Toyota-produktet høyest i pris i sammenligningstesten. Selv med både antispinn- og stabilitetssystem
på listen over standardutstyr, er Corolla billigere enn Mazda 3 som ikke har dette utstyret. Tar vi hensyn til at du også må betale ekstra for CD-spiller i Mazda, er prisforskjellen over 10.000 kroner i Corollas favør. Vår testutgave av Golfen er den klart dyreste av de tre konkurrentene,
noe som skyldes at vi fikk tildelt Sportlineversjonen hvor blant annet lettmetallfelger, sportsseter, sportsunderstell, kjørecomputer,
høydejusterbart passasjersete samt lærdetaljer i interiøret betyr en ekstrapris på rundt regnet 20.000 kroner. En 5-dørs Golf Trendline med 1.6 FSI-motor koster 231.410 kroner inkludert ESP, en pris som
nærmest er på øret identisk med Mazda 3 når ESP tas med også der.
Corolla framstår som det trygge, men litt kjedelige valget. Bilen for dem som bruker belte og bukseseler samtidig vekker på ingen måte oppsikt, men scorer høyt på de fleste punkter, har gode seter – men gir feil
sittestilling ved rattet for alle som er mer enn 170 cm høye – den støyer lite og stiller med dokumentert pålitelighet. På folkemunne
heter det at den må skytes for å stoppe.
Mazda 3 appellerer til noen av dem som ønsker seg en Alfa 147, men ikke våger eller har råd til italieneren. Japaneren har litt av Alfas frekkhet, er morsom å kjøre, men kunne med fordel vært bedre støydempet. Bilens utvendige lengde står ikke i forhold til innvendig plass.
Golf 5 oser ikke bare av sosial trygghet, men oppleves også trygg ute på veien. Bilen kjører med et snev av sportslighet, også de versjonene som ikke heter Sportline. Mange liker Golf rett og slett fordi Volkswagen har maktet å videreutvikle den i takt med tidens krav, uten dramatiske designeffekter. Samtidig oppfattes Golf fortsatt som en typisk bruksbil for folk flest.
Sammenlagt poengsum går klart i Volkswagen-produktets favør denne gang. Testlaget bekrefter inntrykket, det enstemmige førstevalget er Golf. Plassen øverst på pallen i kompaktklassen beholdes av Golf, i hvert fall til neste utfordrer, Opel Astra, entrer ringen til våren.