-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Tre små, viltre krabater - del 3
Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.
- Innledning
BEST UTSTYRT
Hvis noen skulle finne på å klistre ordet sport på noen av testbilene, så må det bli Mazdaen. Den kjører i særklasse best, har god styring med bra tilbakemelding, har headupdisplay og aktiv cruisekontroll ned til 30 km/t. Det lange overhenget foran gjør at CX-3 lett slår nedi skarpe fartsdumper.
Opelen kjører heller ikke dårlig, men høyden får den til å vagge litt mer. Turbomotoren jobber godt fra lave turtall og gjør det mulig å krabbe ned i lave hastigheter på sjette gir.
Minus for at Opelen som tidligere nevnt ikke kombinerer 4x4 og automat. Min erfaring fra andre Opel-modeller er at nettopp denne motoren er som skapt for AT.
S-Cross lider under dvask styring som ødelegger for et ellers bra chassis. Motoren må jages for å yte og det hele ble ganske slitsomt under milene over Norefjell. De to andre bare lekte seg oppover.
Testbilene defineres alle som sikre, men fordi Mazda ikke har autobrems i alle markeder, oppnådde bare fire Euro NCAP-stjerner mot fem for de to andre.
La deg likevel ikke lure. Mazda er nyest og testet etter skjerpede testprosedyrer. Det betyr at resultatene ikke direkte kan sammenliknes. I Norge leveres Mazda naturligvis med autobrems på alle modellvarianter.
På grunn av firehjulsdriften har S-Cross høyest inngangspris av testbilene, 67.000 kroner dyrere enn CX-3.
Den høye vekten slår negativt ut for Opel, hvor det betales hele 111.244 kroner i engangsavgift. Suzuki slipper unna med 73.426 kroner og Mazda 104.620 kroner.
Sånn sett mener jeg testeksemplaret av Suzuki SX4 S-Cross er minst 35.000 kroner for dyr sammenliknet med Mazda CX-3, som dermed ender som testvinner.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng