-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Tre små, viltre krabater - del 3
Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.
- Innledning
BEST UTSTYRT
Hvis noen skulle finne på å klistre ordet sport på noen av testbilene, så må det bli Mazdaen. Den kjører i særklasse best, har god styring med bra tilbakemelding, har headupdisplay og aktiv cruisekontroll ned til 30 km/t. Det lange overhenget foran gjør at CX-3 lett slår nedi skarpe fartsdumper.
Opelen kjører heller ikke dårlig, men høyden får den til å vagge litt mer. Turbomotoren jobber godt fra lave turtall og gjør det mulig å krabbe ned i lave hastigheter på sjette gir.
Minus for at Opelen som tidligere nevnt ikke kombinerer 4x4 og automat. Min erfaring fra andre Opel-modeller er at nettopp denne motoren er som skapt for AT.
S-Cross lider under dvask styring som ødelegger for et ellers bra chassis. Motoren må jages for å yte og det hele ble ganske slitsomt under milene over Norefjell. De to andre bare lekte seg oppover.
Testbilene defineres alle som sikre, men fordi Mazda ikke har autobrems i alle markeder, oppnådde bare fire Euro NCAP-stjerner mot fem for de to andre.
La deg likevel ikke lure. Mazda er nyest og testet etter skjerpede testprosedyrer. Det betyr at resultatene ikke direkte kan sammenliknes. I Norge leveres Mazda naturligvis med autobrems på alle modellvarianter.
På grunn av firehjulsdriften har S-Cross høyest inngangspris av testbilene, 67.000 kroner dyrere enn CX-3.
Den høye vekten slår negativt ut for Opel, hvor det betales hele 111.244 kroner i engangsavgift. Suzuki slipper unna med 73.426 kroner og Mazda 104.620 kroner.
Sånn sett mener jeg testeksemplaret av Suzuki SX4 S-Cross er minst 35.000 kroner for dyr sammenliknet med Mazda CX-3, som dermed ender som testvinner.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng