-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tre små, viltre krabater - del 3
Skjerpede CO2-krav gjøre små SUV-er til fremtidige publikumsvinnere. Derfor tok vi med Mazda CX-3, Opel Mokka og Suzuki S-Cross til test.
- Innledning
BEST UTSTYRT
Hvis noen skulle finne på å klistre ordet sport på noen av testbilene, så må det bli Mazdaen. Den kjører i særklasse best, har god styring med bra tilbakemelding, har headupdisplay og aktiv cruisekontroll ned til 30 km/t. Det lange overhenget foran gjør at CX-3 lett slår nedi skarpe fartsdumper.
Opelen kjører heller ikke dårlig, men høyden får den til å vagge litt mer. Turbomotoren jobber godt fra lave turtall og gjør det mulig å krabbe ned i lave hastigheter på sjette gir.
Minus for at Opelen som tidligere nevnt ikke kombinerer 4x4 og automat. Min erfaring fra andre Opel-modeller er at nettopp denne motoren er som skapt for AT.
S-Cross lider under dvask styring som ødelegger for et ellers bra chassis. Motoren må jages for å yte og det hele ble ganske slitsomt under milene over Norefjell. De to andre bare lekte seg oppover.
Testbilene defineres alle som sikre, men fordi Mazda ikke har autobrems i alle markeder, oppnådde bare fire Euro NCAP-stjerner mot fem for de to andre.
La deg likevel ikke lure. Mazda er nyest og testet etter skjerpede testprosedyrer. Det betyr at resultatene ikke direkte kan sammenliknes. I Norge leveres Mazda naturligvis med autobrems på alle modellvarianter.
På grunn av firehjulsdriften har S-Cross høyest inngangspris av testbilene, 67.000 kroner dyrere enn CX-3.
Den høye vekten slår negativt ut for Opel, hvor det betales hele 111.244 kroner i engangsavgift. Suzuki slipper unna med 73.426 kroner og Mazda 104.620 kroner.
Sånn sett mener jeg testeksemplaret av Suzuki SX4 S-Cross er minst 35.000 kroner for dyr sammenliknet med Mazda CX-3, som dermed ender som testvinner.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng