Toyota gir bort patenter

Det er et halvt år siden vi fortalte at Tesla ga bort alle patentene sine. Nå gjør Toyota det samme – i hvert fall så lenge vi snakker om hydrogenbiler.

Publisert Sist oppdatert

Toyota startet Consumer Electronics Show med å fortelle at deres hydrogen-teknologi skulle bli «Open Source».

På en stor pressekonferanse i Las Vegas i natt kunne de fortelle at mer enn 5.600 patenter knyttet til brenselceller og relaterte teknologier skulle gjøre tilgjengelig vederlagsfritt til produsenter som vil bygge og selge hydrogenbiler.

Omfattende
Mer enn 5.600 patenter knyttet til brenselceller og relaterte teknologier gjøres tilgjengelig vederlagsfritt.

Inne i denne gavepakken ligger det også en rekke patenter som er kritiske for Toyotas nyeste brenselcellebil Mirai.

Man kan selvfølgelig bli rørt av denne gavmildheten når man kjenner til andre bransjers patentkriger der gørra skvetter. Samsung mot Apple for eksempel, der vi snakker om milliarder av dollar.

Eller se på Twitter, det er ikke lenge siden de overførte noen hundre millioner til IBM for å slippe unna en rettssak som kunne bi ganske brysom.

Vi behøver imidlertid bare gå et halvt år tilbake før vi finner tilsvarende generøsitet i bilbransjen. Da ga Elon Musk bort alle patentene for elbilen sin.

En nødvendighet
Analytikerne brukte cirka fem minutter på ikke å bli veldig rørt, men pekte på at dette var et meget fornuftig grep fra en som var avhengig av at andre også kastet seg på denne bølgen og surfet med dem, dersom Tesla skulle ha håp om å få bygget opp en skikkelig, global ladeinfrastruktur. Og uten en slik ville Tesla fortsette å være en parentes.

Toyota sier akkurat det samme, og de sier det i klartekst: - Vi hos Toyota tror at når gode ideer deles, vil store ting kunne hende, sa Bob Carter (bildet), Toyotas amerikanske toppsjef for bildivisjonen på pressekonferansen i natt.

- Den første generasjonen hydrogenbiler, som industrien er i ferd med å lansere fra nå og frem mot 2020 vil være kritiske, og arbeidet vil kreve et felles – og ganske ukonvensjonelt – samarbeid mellom bilprodusenter, myndigheter, forskning og energi-industrien.

- Ved å fjerne de tradisjonelle murene mellom forskjellige produksjonsbedrifter tror vi at vi kan akselerere utviklingen av nye teknologier slik at vi raskere, mer effektivt og økonomisk kan bevege oss inn i fremtidens transportbilde, konkluderte Carter.

Nå er det det å si om Teslas generøse tilbud fra juni: det har ikke akkurat vært kø foran Teslas patentkontor.

Og når det gjelder Toyotas initiativ kan vi i hvert fall trygt påstå at uansett hvor betydningsfullt dette initiativet er, på CES hadde nok en oppsiktsvekkende elektronikkstappfull konseptbil med dramatisk utseende fått mer spalteplass.

Powered by Labrador CMS