-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Detroit-fremtiden diskuteres
For en gangs skyld er diskusjonen om Detroit-utstillingens fremtid mye mer lavmelt enn den har vært på mange år. Det er vel fordi det ikke er bare utstillingen som er i krise, men hele Detroit.

Det har lenge vært snakk om hva som må gjøres med Cobo Hall, der utstillingen finner sted. Den er fullstendig utilstrekkelig for en stor internasjonal bilutstilling, og 6.000 journalister som alle skal se den nye konseptbilen, som bare kan vises frem halvannen time, skaper noe som ligger ganske tett opp til Kaos.
Men i år er den diskusjonen avtatt. Simpelthen fordi byen er i en meget større krise. Lavere skatteinntekter, få tegn som tyder på at Ford og GM kan være med å forsette den planlagte opprustningen av Detroit sentrum, man opplever en masse-exodus fra forstedene, og det blir tydeligere og tydeligere at økonomiske endringer i Kina eller India kan få enorme konsekvenser for Michigan.
Slike signaler gir grunnlag for alvorligere diskusjoner enn om Cobo Hall er egnet eller ei. Spesielt fordi arrangørene selv ikke klarer å rydde opp i eget hus. For eksempel har det lenge vært kjent at det å bygge en stand er dyrere i Detroit enn noe annet sted. Så klarte arrangørene å få til en avtale om tre skift ganger 8 timer, uten overtid, i stedet for 2 ganger 12, med masse overtid. Men så viser det seg at da må de som får kontraktene ansette enda flere skiftledere for å holde kontrollen, og dermed gikk den vinningen opp i nok en spinning.
At avtalen bare var gjort med fagforeningene og ikke de store selskapene som også er med på showet, leverandører av dekorasjoner og blomster, for eksempel, eller de som sørger for mat og salg i hallene, gjorde også at avtalen i praksis var verd null, nesten før den var underskrevet.
Nå håper man å få til en ny pris-frys avtale med alle som er med, og at den skal være klar i mars/april.
Men siden det er så mange små detaljer som fremdeles må på plass, er arbeidet med ny reguleringsplan for å få bygget et nytt stort utstillingssenter foreløpig lagt på is. Med Chicago og Los Angeles stadig mer aggressive bilutstillere, og med Detroit som et stadig mindre viktig sentrum for amerikansk bilindustri, kan vi kanskje oppleve at det ikke blir noe nytt Cobo Center. At det simpelthen ikke blir behov for et.