Detroit-utstilling med dødsdans

Denne uka åpner den internasjonale bilutstillingen i Detroit. BilNorges Knut Moberg d.e. er der for tjuende gang. Ingen nordmann har besøkt messa flere ganger. Han rapportere eksklusivt for BilNorge.no.

Publisert Sist oppdatert

Detroit (BilNorge.no) – Det er dyster stemning i Detroit. Det oser av pessimisme og ingen feier under teppet av amerikansk bilindustri ikke bare er i krise – men blør. De er opptatt av det alle sammen – han jeg satt ved siden av på flyet fra Chicago til Detroit, taxisjåføren, han som i 20 år har smilt til meg i aviskiosken og alle som er tilknyttet verdens største industri – bilindustrien. Det minner ikke så lite om det mismotet jeg merket for engelsk bilindustri i 70-årene. Bare at i USA er det en større vilje til ikke å legge seg ned. Ikke gi opp. Det alle håper på er at amerikanske myndigheter skal skjønne alvoret og gjøre noe.

Alle har sett trenden – men amerikanske produsenter har sovet litt i timen. Prisene på bensin legger seg på et helt annet nivå. I løpet av det siste året er det helt utrolige skjedd – det ingen trodde var mulig. Prisen på en gallon (3,79 liter) er økt fra 1,75 til nærmere 3 dollar. I alle de årene jeg har besøkt USA og snakket om at ”dere er heldige som har så billig bensin – har amerikanerne tatt det som en selvfølge. Og da jeg kanskje har sagt at ”det kan ikke vare evig – så er svarene like bestemte: ”Det er politisk selvmord for en President om bensinprisene er høye. Selv om den øker med bare 10 cent, er det en trussel for Presidenten. Han vil gjøre noe”.

Men nå er det ingen som lenger trøster seg med at ”Presidenten vil gjøre noe om han skal bli gjenvalgt”. Prisen har eksplodert. Og det er ikke vanskelig å se resultatene.

De tre store i krise
Det er lett å bruke ordet ”krise når noe ikke går som det skal. Men det er virkelig krise i amerikansk bilindustri. De tre store – General Motors, Ford og Daimler-Chrysler har til sammen mistet 13 prosent av sitt hjemmemarked siden tusenårsskiftet. Markedsanelen er nå nede på alarmerende 56 prosent. Det er ikke lenge til det i USA selges flere importbiler enn biler laget i USA. Det ser mange på som et illevarslende tegn - ja, nærmest en umulig tanke.

De tre store gigantene er selve livsnerven i USA. På mange måter er GM, Ford og Chrysler USA – på godt og ondt. Det er enorme arbeidsplasser og jeg har alltid lært at ”går det dårlig for GM og Ford, går det dårlig for USA. Og da har hele verden det vondt”. Nå bærer bilprodusentene smerten alene. Og det er få som sørger.

Bilene folk ikke vil ha
Trenden er ikke ny og det kommer knapt som noen nyhet. Amerikanske bilprodusenter lager ikke de bilene kundene i dag spør etter. De pøser fortsatt ut fra fabrikkene bensinslukere som det koster en formue å bruke. Bilene har mindre og mindre kundekrets. Alle søker mot biler som bruker mindre bensin. Og hvem er forundret over det? Når alle nye taxier i Vancouver, Canada er Toyota Prius med hybrid drift, er det et tydelig signal om at ting er under endring. Og gigantene med hovedkontor i Detroit snakker stadig om at bilene bruker mindre – men de gjør det ikke.

Stadig flere kjøper ikke ikke-amerikanske biler. Før var det tre ting som var viktig når en amerikaner valgt seg bil: Radioen, setene og at bilen hadde automatgear. Nå er forbruk en helt ny sentral faktor. Og der taper amerikanske biler.

Japanerne godter seg
Og mens amerikanske giganter svir, kan japanske produsenter registrere at deres salg blir større og større. At det neste år vil det bli solgt flere Buick i Kina enn i USA, er mer en kuriositet sammenlignet med det faktum at japanske produsenter fosser fram. De produserer flere biler i USA enn noen gang. De overtar fabrikker amerikanske produsenter legger ned. Japanerne skal redde arbeidsplassene med biler ”folk vil ha”. Som ikke ”raner bileieren hver gang han skal tanke”. Amerikanere kjører mye – det er store avstander. Da jeg i desember kjørte 5.000 km på amerikanske veier, var det to ting som var tydelige: Jeg har aldri sett mindre trafikk og aldri flere ikke-amerikanske biler på veiene.

Jeg besøkte et par bruktbilhandlere. Det er ofte de som vet mest om hva folk vil ha og ikke vil ha. Amerikanske dollarglis var ikke på hittoppen blant bruktbilkjøperne. Men kom med en brukt hybridbil – eller helst en stor bil som bruker lite bensin – og du finner lett kunden.

Hvorfor har de ikke gjort noe?
Taxisjåføren i Detroit har merket krisen i bilindustrien på kroppen. Hans kone jobbet på Ford – men har ikke lengre jobb. Hans to barn ”skulle jo som de fleste andre jobbe med bil”. Den ene jobber i butikk – den andre er i det militæret. Det er ikke biljobber.

- Hvorfor har ikke de høyt gasjerte sjefene for bilfabrikkene gjort noe, spør min taxidriver som egentlig kommer fra Irak, men er stolt amerikansk borger.

Godt spørsmål som analytikerne jobber med å besvare. Noen av verdens best betalte ledere har hatt skylapper. De har vært mer opptatt av å tjene mye penger selv enn å gjøre de tiltak som skal redde bilfabrikkene. De har satset mer på å lage billige, enkle og store biler – enn å investere i teknologi og biler for fremtiden. De har laget bilene for fortiden – og den eneste som kan si de har bra teknologi, er Chrysler via tyske Daimler. GM forsøker febrilsk å utnytte det Saab og Opel kan, og Ford håper på under fra Volvo. Men ting endres fortere enn før. Amerikanske bilkunder har vært trofaste mot de tre store. Nå er kjærligheten over. De mener det ikke skyldes bilkundene, men bilprodusentene som må ha sett utviklingen. Men ikke gjort noe med den.

Det er med denne bakgrunnen Amerikas største bilutstilling åpner denne uka. Det blir mer snakk enn noen gang om miljø, men utstillingsgulvet vil være dominert av amerikanske bensinslukere.

Og utenfor i det kalde Detroit koster bensin nesten 3 dollar pr gallon. 5 kroner literen hadde vært drømmen om vi kunne betalt det i Norge og Europa. Men for USA er det krise.

Powered by Labrador CMS