Kina-biler: Ikke på mange år

Det vil ta lang tid før kinesiske produsenter har et system for seriøs eksport. De som i dag forsøker å selge kinesiske biler i Europa, har ingen fremtid. Men om ti eller tyve år kan kinesiske biler være like vanlige i Norge som koreanske biler er i dag.

Publisert Sist oppdatert

De er på alle verdens bilutstillinger. Kinesiske biler vekker oppsikt. Ikke på grunn av utseende og teknologi. For de er ikke akkurat moderne og ei heller avanserte. Men det er billige. Selv når det er bilutstilling i Detroit er Kina-biler på plass.

De står ”på gangen – utenfor selve utstilllingshallen. I et mylder av pizzarestauranter, kaffebarer, garderober og skopussere, er det satt av en liten bås til biler fra Kina. Amerikanerne tør ikke helt gi seg over for bilene. De går dannet forbi – ser og peker – men oser av skepsis.

Berettiget skepsis
- Og skepsis bør man ha, sier adm. direktør Kåre Foss i Subaru Norge A/S. Ingen kan mer i Norge om Kina-biler. Han har besøkt leverandører, prøvekjørt flere biler og hatt møter med flere som sier de har rettighetene for salg i Europa. Men han stiller seg tvilende til om alt ligger til rette for en profesjonell eksport.

- De jeg har truffet til nå er frie agenter som ikke representerer fabrikkene i Kina, sier Foss. De driver ofte under meget enkle forhold, og ikke sjelden har de hovedkontor i byer og land som mange forbinder med skatteparadis. Skal Kina-bilene inn på markedet, må fabrikkene selv drive eksporten. De må bygge opp organisasjoner for eksport og ikke bruke frie agenter, sier Foss. Han har selv hatt møter med flere ”agenter som har ønsker å selge biler i Norge. Men mener det er i dag er ”for useriøst”.

Langt frem
Kinesisk bilindustri er på kraftig fremgang. Mest handler det om utenlandske bilkonsern som bygger biler i Kina. Dog er loven slik at ingen utenlandsk produsent kan eie fabrikker i Kina. Minst 51 prosent av aksjene må tilhøre kinesere.

Ofte produserer bilfabrikkene flere merker. Det er ikke uvanlig at de lager ”et eller to merker av biler fra utenlandske produsenter – og et eget merke”. Og det er dette ”egne merket de gjerne vil eksportere. Mange av disse modellene er ikke godkjent i EU, og kollisjonstester utført i Tyskland har ikke styrket bilens omdømme.

Noe annerledes er det for produsenten som kjøpte konkursboet etter Rover og MG. De har konkrete planer om å starte eksport av disse bilene og vurderer også produksjon i England.

Honda først?
Honda er en av de første som seriøst eksporterer biler fra Kina. Jazz ”made in China selges i nesten alle land i Europa – bare ikke i Norge. Vi får foreløpig bilene fra Japan. Men direktør Kåre Filseth utelukker ikke at Norge i fremtiden vil få Jazz levert fra Kina.

Det kan bli de første Kina-bilene i Norge.

Powered by Labrador CMS