Daimler-glede, men hvor er Benz?

Etter at Chrysler forsvant er tyskerne overstadig optimistiske.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke grenser for hva Daimler AG skal kunne klare nå. Dieter Zetsche, han som var sjef for Chrysler før han kom hjem til Stuttgart og overtok Daimlerchrysler og som klarte å kvitte seg med det amerikanske selskapet til alle aksjonærenes store glede, snakker om at snart skal de ha tatt igjen BMW, de skal forkorte produksjonstiden per bil med 18 prosent og han lover at de ikke skal gå inn i noen store oppkjøp mer.

På den annen side sier han at det heller ikke er noen planer om å selge Smart, og det er heller ingen grunn, sier han, til å kvitte seg med lastebilgruppen.

Selskapet skal imidlertid fortsatt være notert på New York børsen. Det er ikke fordi de fremdeles skal eie 19,9 prosent av Chrysler, men fordi å være notert i New York ”disiplinerer oss”.

Selskapet skal hete Daimler AG har han også fortalt. Og dermed våkner selvfølgelig Mannheim - byen der Karl Benz levde og virket. Der vil de selvfølgelig gjerne ha Benz-navnet med fortsatt og forlanger at selskapet igjen blir hetende Daimler-Benz, slik det het før Chrysler-eventyret.

For dem er det ikke nok at bilen skal hete Mercedes-Benz (uten antydning av Daimler-navnet). Og når selskapet begrunner Daimler AG-navnet med at dette skal signalisere en ny start og en ny fremtid, er ikke det akkurat med på å dempe krangelen.

For ordens skyld: det var i 1926 at de to bilfabrikkene Benz og Daimler slo seg sammen. Den gang hadde bilene fra Daimler vært kalt Mercedes i mer enn 20 år allerede, så det naturlige nye merkenavnet var selvfølgelig Mercedes-Benz.

Powered by Labrador CMS