-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ladetidene presses ned
Fra alle kanter hører vi om fremskritt innen lade-teknologi. Nå er det Hong Kong kinesiske Desten, samarbeidspartner med Piëch, som er ute med sitt bidrag.
Vi har møtt Destens 900 W lader tidligere. Den dukket opp i forbindelse med lanseringen av Piëch-bilen i Genève for tre år siden.
Takket være Desten skulle den kunne lades til 80 prosent kapasitet på under fem minutter.
Nå har kineserne selv bygget en bil som de skal ut på et roadshow med for å demonstrere raskeste el-fyllingen i bransjen.
Bilen selv aner jeg ingenting om. For alt jeg vet kan det være en strippet Tesla med noen rørforsterkninger der det ikke lenger er et bærende karosseri.
Den ser ut som noe virkelig moro – mer naken enn en original Ariel! Og det er jo det som er om bord i bilen som er kjernen i opplegget.
Det er mange måter å hente masse strøm på, men for å få lurt det ned i batteriene trengs det en spesiell sort batterier og batteriene må dessuten være omgitt av et system som løser problemet med ganske voldsom varmeutvikling.
Ulempen med slike konstruksjoner er at de er svake på spesifikk energi, eller kall det gjerne energitetthet. Mens et batteri til en Tesla Model 3 har med seg 260 Wt per kilogram, klarer ikke et Desten-batteri mer enn 160 Wt/kg.
Det betyr altså at en Desten går kortere per kg batterivekt enn en vanlig elbil. Men det kompenseres det for, og vel så det, ved at du ikke bruker noe tid på å lade inn de neste kilometerne når du har gått tom.
Desten (og Piëch) bygger imidlertid også inn en liten buffer mellom bil og nett. Den består av vanlige batterier som lades med vanlig hastighet gjennom vanlige ladere. Noe som for eksempel kan gjøres når bilen står parkert og stille.
Lynladingen vil sannsynligvis bare foregå mens man er ute og kjører og vil videre med en gang, men så har man en reserve – også når man er langt unna disse ultra-laderne.
Det er forresten også et argument i skryte-konkurransen oss hurtigladere imellom.
Tesla har jo for lengst introdusert en ny målestokk for lader-kapasiteter. V3 Superchargerne holder til ca. 1.610 km/t lading.
Der vil Desten kunne slå til med 8.253 km/timer.
Vinneren er …