-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nissan Norge:
Lysene slukkes 31/12
Nissan inngår i rekken av merker som dramatisk endrer distribusjonen i Norge. Etter Honda, Hyundai, Mazda og Toyota – skjer nå det samme hos Nissan. 85 lojale medarbeider mister sine jobber. Alt skal skje på rekordtid. Men ingen har sett et merke som har gjort en slik endring og der salget av biler har økt.

Det slo ned som en bombe den 22. november 2004.
Mens utvalgte importører møtte Europa-ledelsen i Barcelona, fikk de 85 ansatte nyheten på et allmannamøte etter arbeidstid.
Nissan Norge A/S skal avvikles og alle ansatte mister sine jobber. Etter den 31. desember 2005 skal kontorene i Solbergelva ved Drammen ryddes. Eiendommen skal selges distribusjonen går over i en ny fase.
Det som de siste årene er skjedd med Mazda, Hyundai, Toyota og Honda skjer også med Nissan. Fabrikken overtar distribusjonen. Det er bare noen år siden alle japanske merker i Norge hadde private importører. Nå er det bare de minste japanske merkene Daihatsu, Mitsubishi, Subaru, og Suzuki som har frie importører. Ting er skjedd i rekordfart.
– Endringene i Norge er et ledd i en total forandring av Nissans distribusjon i Europa, sier adm direktør i Nissan Norge Tor Erling Halvorsen. Europa deles i regioner og Norden skal ledes fra Helsingfors. Der skal Finland, Danmark, Sverige og Norge få sitt hovedkontor og alle private importører er oppsagt. Den nye organisasjonen skal være på plass 1. januar 2006.
– Hvorfor Finland?
– Jeg vet ikke nøyaktig – men kan tenke meg at det er flere årsaker. Finland har de laveste driftskostnadene og landet er det mest åpne i Norden for EU. Finland er eneste landet i Norden som har euro som valuta og jeg tror det har vært meget viktig. Nissan har alltid vært meget store i Finland og landet ligger nærme det store øst-europeiske markedet.
– Det er ikke kjent hva Nissan vil gjøre med Russland og Baltikum. I Russland ble Marubenis importør sagt opp for to år siden, og Nissan har nå selv distribusjonen. I Baltikum er det fortsatt en privat importør..
– Nissan Norden blir store?
– Det blir femte største marked for Nissan i Europa. Det er ikke bare i Norden Nissan endrer. De bygger også opp et regionkontor for de tidligere østeuropeiske landene med hovedkontor sannsynligvis i Budapest. Det blir tett integrert med Renault som bl.a. er meget store i et land som Ungarn.
– Så Nissan Norge blir avviklet?
– Ja, etter årsskifte skal all drift avvikles. Nissan Norge blir historie og ansatte må se seg om etter andre jobber. Vi har fått til et bonusprogram for de ansatte som kan bli med helt til 31. desember kl 24.00. Da blir det vel min oppgave å skru av lyset og låse porten for siste gang.
–Vi har engasjert konsulenter som skal hjelpe ansatte med å finne nye utfordringer. Nissan Norge har i alle år hatt en særdeles god og lojal arbeidsstokk og siden nyheten om nedleggelsen kom er det faktisk bare fem medarbeidere som har sagt opp.
– Hva skjer med forhandlerne?
– De har 24 måneders oppsigelsestid og de er sagt opp, men etter avtale overtar det nye selskapet med hovedkontor i Finland alle forhandlerkontrakter fra 1. januar. Hva som vil i detalj vil skje vet jeg ikke – men jeg ser det som sannsynlig at dyktige og ambisiøse forhandlere med gode resultater vil få fortsette. Erfaringer har jo vist at ved slike endringer skjer det minst endringer med forhandlerne.
– Ettermarkedet – Nissan Norge har jo også distribusjon til Sverige?
– Riktig. Jeg vet ikke eksakt hva som vil skje bortsett fra at Nissan har garantert at en ikke skal bli dårligere enn nå. Nissans hovedlager for deler i Nederland vil trolig bli mer delaktig også på levering til forhandlere. Og det mest sannsynlige utfallet er at selve distribusjonen i Norge blir satt bort til et logistikkfirma. Det blir i hvert fall slutt på lagring av deler her i Solbergelva.
– Blir det i hele tatt noe norsk Nissan-firma?
– Jeg kan ikke se at man kan drive med markedsføring av biler uten å ha noen spesialister i Norge. Intet er klart – men Nissans foreløpige plan er å etablere en avdeling i Norge på under 20 spesialister som skal jobbe med markedsføring og forhandlerutvikling i Norge.
– Jeg bare ser hva Honda og Mazda har gjort – og blir ikke forundret om det samme vil skje for Nissan. Men som nevnt er intet klart. De som skal ha ansvar i Finland er ennå ikke på plass så det tar nok en tid før situasjonen i Norge er klar.
– Kom oppsigelsen av Nissan Norge som et sjokk?
– På de fleste gjorde den nok det. Men de som har fulgt med i distribusjon av biler i Norden har jo sett et mønster. Og det var vel ingen grunn til at Nissan skulle være unntaket.
– Men det er klart det er særlig vanskelig for de mange dyktige medarbeidere vi har i vår organisasjon. En god andel er 50 år pluss og har langt fartstid i Nissan Norge. Jeg tror det neppe finnes en bedre organisasjon med en bedre arbeidsstokk.
– Nå forsvinner alt?
- Det gjør nok det. Gaffeltruckdivisjonen og vår forhandler på Romerike skal selges. Eiendommen her på Solbergelva er lagt ut for salg og alle avtaler vi har skal avvikles. Det er definitivt slutt – og det er bare å akseptere situasjonen.
– Og Nissan Norge har aldri tjent mer penger?
– Nei. Mange har reagert på det. De siste årene har vi virkelig snudd importselskapet. De ansatte har lagt ned hele sin sjel i å bedre resultatet og vi har de siste årene tjent bedre enn noen gang. Ingen i Nissan har klaget og vi har aldri hatt en bedre sammesveiset arbeidsstokk.
– Og så kommer nedleggelsen!
– På verst mulig tidspunkt. Vi har bak oss en vellykket restrukturering og hadde etablert ro og optimisme. Men en slik nyhet kommer vel aldri beleilig – men det er jo et tankekors at det skjer nå vi legger bak oss en rekke av meget gode år.
– Avgjørelsen er tatt sentralt?
– Sikkert. Norge er bare en brikke i en større plan for Europa. Alle er jo kjent med at når strategier legges skjer det i de store møterommene, og da har man større perspektiver enn et marked og en importør.
– Hva skjer med Nissan i 2005?
– Vi skal drive for fullt og som normalt. Forhandlere og kunder skal ha samme service som alltid. Min oppgave er å sørge for at Nissan beholder sin posisjon også ut 2005. Vi lanserer nye modeller og jeg er meget imponert over hvordan de ansatte i selskapet har tatt nyheten.
– Kan du vise til et eksempel på markedsvekst etter at en importør har overtatt en norsk importør?
– Jeg kan vel ikke det i farten. Men mange av fabrikkimportørene har jo ikke vært på plass så veldig lenge. Men du har et poeng.