Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Polo Harlekin
Volkswagen Polo Harlekin

Volkswagen Golf Harlekin ble bygget i svært begrenset opplag
Volkswagen Golf Harlekin ble bygget i svært begrenset opplag

Volkswagen Polo HarlekinHer er fargeutvalget
Volkswagen Polo Harlekin
Her er fargeutvalget
Volkswagen Polo HarlekinDen originale Bobla
Volkswagen Polo Harlekin
Den originale Bobla

Gjenfødt Harlekin

Nederlandske Ben Pons sparket i gang Volkswagens Transporter. Nå har etterfølgerne hans gjenskapt legendariske Harlekin.

Publisert Sist oppdatert

Jeg vet ikke hvor mange Polo Harlekin som ble solgt i Norge i 1996-97. Det ble ikke laget så mange av dem, færre enn 4000, men den norske importøren tok hjem i hvert fall ett eksemplar. Jeg skal si den syntes i trafikken.

Det var Polo III som ble lansert som en byggeklossbil – en modulkonstruksjon. Jeg har vel en følelse av at det var akkurat det som fikk markedsføringsfolkene til å drømme frem en versjon med fire forskjellige farger stokket om på bilen.

Egentlig ikke noen original VW-ide – da hadde det gått 30 år siden de averterte for billige og enkle platedeler for Bobla i USA, og bygde opp en bil etter mix&don’t-match oppskrift.

30 år er ti ganger manns minne. Det var vel ingen fare for at noen skulle beskyldes for plagiat.

Mitt problem med den bilen var at jeg kunne ikke begripe hvordan de hadde gjort den. Man er jo vant til bildet av en nesten komplett bil som blir senket ned i lakkbad av automater. En enkel og grei måte når man skal sette farge på omgivelsene.

Men det kunne jo umulig være metoden her. - Og, tenkte jeg, - dersom man skulle ta fra hverandre et antall forskjellig-fargede biler og bytte komponenter, må det jo bli grisedyrt, og denne Poloen kostet ikke SÅ mye mer enn standard.

Det viste seg etterpå at det var slik de hadde gjort det, for de gjentok øvelsen året etter i Mexico, men da på en Golf. Bare et par hundre eksemplarer – og da fulgte oppskriften med pressemeldingen.

Åpenbart et subsidiert marketing-produkt.

Men Pons har ikke gjort det slik denne gangen.

Pons har importert Folkevogner til Nederland enda lenger enn Harald A. Møller har importert dem til Norge. Og har imens vokst til et enormt industrikonsern. Og biler driver de fortsatt med.

Til de grader at de tok noen av dagens Poloer (den 6. serien) og stylet dem om til en ny generasjon Harlekin. Akkurat like fargesprakende. Men siden disse fargene ikke finnes på dagens Polo, er det nok brukt litt andre metoder.

Jeg vet ikke hvilke, men siden det bare dreier seg om én bil, Pons skal ikke lage noen serie av den, kan de fint hatt råd og tid til å lakkere den.

Men jeg tipper vi snakker om foliering. Og når jeg tenker på det – det er vel ikke noe som hindrer deg fra et tilsvarende stunt.

Det hadde virkelig muntret opp i disse gråværsdagene.

Powered by Labrador CMS