-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Gjenfødt Harlekin
Nederlandske Ben Pons sparket i gang Volkswagens Transporter. Nå har etterfølgerne hans gjenskapt legendariske Harlekin.
Jeg vet ikke hvor mange Polo Harlekin som ble solgt i Norge i 1996-97. Det ble ikke laget så mange av dem, færre enn 4000, men den norske importøren tok hjem i hvert fall ett eksemplar. Jeg skal si den syntes i trafikken.
Det var Polo III som ble lansert som en byggeklossbil – en modulkonstruksjon. Jeg har vel en følelse av at det var akkurat det som fikk markedsføringsfolkene til å drømme frem en versjon med fire forskjellige farger stokket om på bilen.
Egentlig ikke noen original VW-ide – da hadde det gått 30 år siden de averterte for billige og enkle platedeler for Bobla i USA, og bygde opp en bil etter mix&don’t-match oppskrift.
30 år er ti ganger manns minne. Det var vel ingen fare for at noen skulle beskyldes for plagiat.
Mitt problem med den bilen var at jeg kunne ikke begripe hvordan de hadde gjort den. Man er jo vant til bildet av en nesten komplett bil som blir senket ned i lakkbad av automater. En enkel og grei måte når man skal sette farge på omgivelsene.
Men det kunne jo umulig være metoden her. - Og, tenkte jeg, - dersom man skulle ta fra hverandre et antall forskjellig-fargede biler og bytte komponenter, må det jo bli grisedyrt, og denne Poloen kostet ikke SÅ mye mer enn standard.
Det viste seg etterpå at det var slik de hadde gjort det, for de gjentok øvelsen året etter i Mexico, men da på en Golf. Bare et par hundre eksemplarer – og da fulgte oppskriften med pressemeldingen.
Åpenbart et subsidiert marketing-produkt.
Men Pons har ikke gjort det slik denne gangen.
Pons har importert Folkevogner til Nederland enda lenger enn Harald A. Møller har importert dem til Norge. Og har imens vokst til et enormt industrikonsern. Og biler driver de fortsatt med.
Til de grader at de tok noen av dagens Poloer (den 6. serien) og stylet dem om til en ny generasjon Harlekin. Akkurat like fargesprakende. Men siden disse fargene ikke finnes på dagens Polo, er det nok brukt litt andre metoder.
Jeg vet ikke hvilke, men siden det bare dreier seg om én bil, Pons skal ikke lage noen serie av den, kan de fint hatt råd og tid til å lakkere den.
Men jeg tipper vi snakker om foliering. Og når jeg tenker på det – det er vel ikke noe som hindrer deg fra et tilsvarende stunt.
Det hadde virkelig muntret opp i disse gråværsdagene.