-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Smart ForFive
Nei, det er ikke noen ny Smart-modell på gang, men dette kunne jo godt være navnet på en. For oss er det imidlertid en påminnelse om at lille Smartie fyller fem år nå.

Smart-historien er historien om en serie industriaborter, og en skuffet sveitser et sted i bakgrunnen. Nicolas Hayek, mannen bak Swatch, ville bygge en Swatchmobil. Den skulle være økologisk og gjerne el-drevet til man fant noe som var bedre, og den skulle ha en overkommelig pris. Som en fotnote til denne delen av historien, vår egen Harald Hellum, bilsportmesén og i sin tid Swatch-importør, var faktisk dratt ganske langt inn i Hayeks planer.
Men sveitseren forsto etter en stund at det å bygge bil ikke var noen spøk, så først teamet han opp med VW, der det etterhånden skjedde mindre og mindre før prosjektet gikk til Stuttgart der de i det minste fikk jekket ut Hayek. I 4 år hadde de jobbet sammen men i 1998 overtok Mercedes kommandoen selv. Da skulle denne sensasjonen hatt premiere i mars, men så kom det noen svensker i veien. Ikke bare forsinket det A-Klassen vesentlig, Smart ble også utsatt til den fikk ESP på seg, og da skrev vi oktober.
På denne tiden kunne også Mercedes fortelle om et produksjonsmål på 200.000 Smarties pr. år – et mål som er nesten like fjernt i dag som det var etter de første 90.000 eksemplarene i 1999. Penger har heller ikke prosjektet begynt å tjene ennå, og det tar sikkert noen år fremdeles, for det kommer ikke til å være gratis å lansere den nye ForFour i mars neste år, ei heller å åpne det amerikanske markedet som man tar sikte på i 2006.
Men egentlig må vi jo applaudere hele Smart-opplegget. Ukonvensjonelt, ungdommelig og med masse nye, gode ideer som utskiftbare karosseriplater og innvendige detaljer for eksempel. Og ingen har vel så mange fancy accessoirer som Smart.
Alt vel for de neste fem, og de fem årene kommer vel også Norge til å kunne ta del i. Første halvår neste år er i hvert fall vårt tips om når offisiell norsk representasjon er på nett.