-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Smart Formore på is
I god tid før jul fikk vi melding om en bestemt dato i januar da vi måtte være våkne og rette som lys. Da ville nemlig Smart legge ut bilder av sin Formore som skal debutere i Detroit. Bare at ikke. Det gjør de ikke allikevel, for det skal den ikke. Allikevel.
Det begynte med en underleverandører i Brasil som antydet at alt ikke var som det skulle være med Formore-programmet. Denne Crossover-modellen som skulle bygges i Brasil og være klar for de amerikanske markedene i slutten av 2006, for deretter å bli eksportert til de europeiske markedene, var satt på ventebluss sa kildene i Brasil til industri-nettsteder.
Dette ble selvfølgelig fanget opp av mer generelle info-bærere, og nå ser det hele totalt offisielt ut: Formore skal ikke vises på bilutstillingen i Detroit om 14 dager. Daimlerchrysler satte ned en ny arbeidsgruppe den 14. desember som trenger tre-fire måneder på å legge en ny kurs for Smart – og det betyr åpenbart at all innsats som går på fremtid er frosset for et par måneders tid.
Også når det gjelder virkelig hardware er dette tilfelle. Alle ting tydet på at Mercedes skulle kjøpe de 50% av NedCar-fabrikken i Born som eies av Mitsubishi. Der bygges Colt og Forfour side om side på samme plattform. Men nå er også den avgjørelsen utsatt de samme tre-fire månedene.
Uansett hvor sjarmerende den lille Smarten er, er dette nok et eksempel på at dette er et program som slett ikke går som et sveitsisk urverk. Kanskje det er derfor initiativtaker Swatch for lengst har hoppet av. Den delen av forretningsplanen som avsluttes med svarte tall på bunnen er skjøvet på, år etter år. Bilen har aldri solgt som forutsatt, og synergi er ikke akkurat det mest brukte ordet i organisasjonen. At den kommende Formore skal bygges på Mercedes C-plattform har selvfølgelig et visst poeng, når det gjelder å holde kost nede, men til gjengjeld blir det ikke lenger noen bil som har med Smart-ideen, eller de eksisterende Smart-produktene å gjøre, det blir bare en annen C-Klasse. Akkurat som Forfour bare er nok en Colt, og det gjør Colt vel så bra selv.
Et annet underliggende, og meget stort, problem som ikke er åpenbart enda, men som vil kunne bli det, er at det finnes ikke er planlagt produkter som skal følge etter Formore og som kan bygge merkevaren forbi 2008.
Smart delen av den amerikanske Mercedes-organisasjonen sier at de allikevel skal ha en Smart-stand på Detroit-utstillingen. Den blir i så fall litt spesiell. Ikke ett produkt på den skal importeres gjennom offisielle kanaler til USA!