-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vi får en Model Y
Elon Musk har bekreftet at Teslas kommende crossover vil bli hetende Model Y.
Model Y blir navnet på Teslas kommende crossover. Det bekrefter Tesla-sjefen sjøl, Elon Musk, på Twitter.
Han avslører samtidig at modellen vil bli bygget på plattformen til den kommende Model 3 (bildet).
Med andre ord; modell-utvalget til Tesla øker fra S, 3 og X til S, 3, X og Y. Ikke helt tilfeldig navnevalg der, altså.
Meldingen kommer ikke lenge etter at Musk fremla Teslas planer for de neste ti år, i det han kalte for «Master Plan, Part Deux». Se på det som Teslas Manifest, Del To. Del én ble fremlagt for ti år siden, der Model S, Model 3 og solkraft blant annet sto på agendaen.
Med oppkjøp av selskapet SolarCity er Tesla enda et steg nærmere å ha kontroll på hele næringskjeden fra solkraft til bilkjøring – særlig nå som «gigafabrikken» for batteriproduksjon er i drift.
Og Model Y er ikke den eneste kommende modellen i Teslas «masterplan». Også en pickup er på vei, og ifølge samme tweet hvor Musk avslører Model Y-navnet, melder han også at en «bus/minibuss/spacebus» er i planene.
@RoadandTrack @TeslaMotors Model Y (compact SUV) off Model 3 chassis. Tesla Bus/Minibus/Spacebus off Model X.
— Elon Musk (@elonmusk) July 31, 2016
Kanskje skal det bli Tesla som faktisk klarer å lage en kul elbil rundt et moderne Type II-konsept – tenk Volkswagen Bulli og Budd-e. VW ser ikke ut til å få ut finger’n, i hvert fall.
Denne vil i så fall være basert på Model X-plattformen.
Musks «masterplan» inneholdt også en pickup-modell. Hverken pickupen eller minibussen har fått noe navn foreløpig.
Kanskje er Musk den eneste som er i stand til å få en pickup til å bli sexy, også?
Utover rene modell-avsløringer inneholdt Musks andre del av «masterplanen» hans tanker om fremtidens bilhold. Faktisk vil Musk at du skal være i stand til å tjene penger på bilen din.
Tanken er at når bilen ikke er i bruk, kan andre låne - eller leie - bilen i korte perioder. En slags Uber, bare uten sjåføren. Og om leietageren parkerer bilen rett utenfor døren din eller fire kvartaler bortenfor, er egentlig ikke så viktig. For Musk ser for seg at man bare kan be bilen komme til seg, når du selv har bruk for den.
Dette er en av mulighetene som åpner seg når selvkjørende biler faktisk blir det: Selvkjørende.
Og når vi først er inne på selvkjøring; Tesla kaller fortsatt Autopilot-funksjonen sin for «beta». For alle som er kjent med IT-språk betyr beta test-fase. Men Tesla sier at beta i Tesla-verden bare betyr at systemet fortsatt har rom for forbedring.
- I det vi kommer til det punkt at en Tesla er omtrent ti ganger så trygg som en gjennomsnittlig amerikansk bil, da fjerner vi beta-merket, skriver Musk i manifestet.
Kort oppsummert, som Musk selv skriver det, inneholder Manifest, Del To følgende:
- Skape flotte solpaneler med integrerte batterier
- Utvide den elektriske produkt-porteføljen til alle store segmenter
- Utvikle en selvkjørende bil som er ti ganger så trygg som en manuelt kjørt bil
- Gjøre det mulig for bilen å tjene deg penger mens du selv ikke bruker den.
Så får vi se om del to av Tesla-manifestet varer så lenge som ti år. Alle disse punktene er teknisk mulig, men er vi klar for de?