-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Volvo i nedoverbakke
Volvo gjorde det ganske bra i nedoverbakkeløpet Extreme Gravity Car i California i fjor. Da lovte de at i år var det de som skulle ta det svart/hvit-rutede flagget. Nå har de bygget en ny bil.
Egentlig snakker vi Olabil, men når store bilfabrikker og universiteter er med blir det litt mer, kan man si. Ta Volvos siste: ekstremt lav rullemotstand, med et stort forhjul og et stort bakhjul på linje, men små støttehjul som nesten ikke er nedi bakken – for å holde den på rett kjøl, og for å følge regelverket.
Føreren er designet sammen med karosseriet. Sammen danner de en enhet, her kan man virkelig snakke om ekstrem morfing. Med nesetuppen et par centimeter høyere enn forhjulet har jeg en følelse av at han kommer til å ane at det går unna.
Bilen er bygget av aluminium formet og kuttet av vann under ekstremt høyt trykk, kullfiberkompositter og glassfiber. Ikke akkurat det du jobber med i kjelleren for å bygge en Olabil. Derved kommer vekten ned på 35 pund – reglementet setter en øvre grense på 88 pund – så her blir det muligheter til en del ballast på de mest strategiske stedene.
Hvem som skal kjøre bilen aner jeg ikke, men siden vedkommende kan ha en vekt på opptil 150 pund (rundt 70 kg) er det faktisk en del av Volvos mannlige designere i Irvine – der bilen er designet og bygget – som faktisk kvalifiserer. Er de i stand til å krype dypt ned på en Ducati – og det er det mange av dem som gjør hver dag, burde de kunne finne plass her også.
Løpet går den 18. august. Lykke til.