-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Cobra med øko-alibi
Japanerne tar Cobra til nye høyder (eller bunner?)

Den opprinnelige Cobraen, med utgangspunkt i en ganske beskjeden AC Ace, men skikkelig behandlet av Carroll Shelby, har fått ganske mange etterligninger siden den ble lansert for ca. 50 år siden.
Noen av replicaene er aldeles glimrende, noen er ikke en gang replicaer, for rettighetene til merkevaren skifter stadig eier, slik at det er alltid noen som bygger den ”ekte” Cobraen – og noen av replicaene er aldeles grusomme.
Hvor denne foreløpig siste skal plasseres, aner jeg ikke, for jeg er ganske langt unna å ha kjørt den eller sett nærmere på den, og selve ideen er slik at jeg vil putte den i klassen for latterligheter.
For en Cobra skal være rå og være aller mest motor. Er det noe Baby Cobra ikke er, så er det aller mest motor. Her har man nemlig gått til den japanske kei-klassen og hentet en 660 ccm motor som skal dra dette som alle vi andre forbinder med fullverdig V-åtter.
Denne motoren er hentet fra en Suzuki Cappucino. Det er riktignok en turbo med intercooler i nærheten, men du må se langt på nedsiden av 70 for å finne toppen på hk-kurven.
Riktignok forteller en omfattende utstyrsliste (firepunkts belte, racing fjærer, utvendig eksosrør (juks)) også om en trimmet motor, 720 ccm og 160 hk – det høres i hvert fall hysterisk ut, om ikke rått. Men uansett må vi nok kalle dette en vits i forhold til en cobraCobra.
Det hører med til historien at hele bilen er skalet ned, den er for eksempel ikke mer enn 177 cm bred, og akselavstanden er så vidt over 2 meter. Selv om vekten er nede i 650 kg er det vanskelig å forestille seg at originalmotoren gjør livet spesielt festlig.
Rundt 250.000 kroner må du betale for en slik, opplaget i seg selv kan tyde på at bilen i det minste er ganske håndlaget. Og hvis du virkelig ønsker bomber-og-granater motoren må du legge til nesten 100.000 til.
Men på den annen side, jeg har kjørt åpen japansk 660 ccm i flere år nå – det er særdeles avslappende og tilfredsstillende det. Men så behøver jeg ikke late som om jeg har noen Cobra heller.