-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Cobra med øko-alibi
Japanerne tar Cobra til nye høyder (eller bunner?)
Den opprinnelige Cobraen, med utgangspunkt i en ganske beskjeden AC Ace, men skikkelig behandlet av Carroll Shelby, har fått ganske mange etterligninger siden den ble lansert for ca. 50 år siden.
Noen av replicaene er aldeles glimrende, noen er ikke en gang replicaer, for rettighetene til merkevaren skifter stadig eier, slik at det er alltid noen som bygger den ”ekte” Cobraen – og noen av replicaene er aldeles grusomme.
Hvor denne foreløpig siste skal plasseres, aner jeg ikke, for jeg er ganske langt unna å ha kjørt den eller sett nærmere på den, og selve ideen er slik at jeg vil putte den i klassen for latterligheter.
For en Cobra skal være rå og være aller mest motor. Er det noe Baby Cobra ikke er, så er det aller mest motor. Her har man nemlig gått til den japanske kei-klassen og hentet en 660 ccm motor som skal dra dette som alle vi andre forbinder med fullverdig V-åtter.
Denne motoren er hentet fra en Suzuki Cappucino. Det er riktignok en turbo med intercooler i nærheten, men du må se langt på nedsiden av 70 for å finne toppen på hk-kurven.
Riktignok forteller en omfattende utstyrsliste (firepunkts belte, racing fjærer, utvendig eksosrør (juks)) også om en trimmet motor, 720 ccm og 160 hk – det høres i hvert fall hysterisk ut, om ikke rått. Men uansett må vi nok kalle dette en vits i forhold til en cobraCobra.
Det hører med til historien at hele bilen er skalet ned, den er for eksempel ikke mer enn 177 cm bred, og akselavstanden er så vidt over 2 meter. Selv om vekten er nede i 650 kg er det vanskelig å forestille seg at originalmotoren gjør livet spesielt festlig.
Rundt 250.000 kroner må du betale for en slik, opplaget i seg selv kan tyde på at bilen i det minste er ganske håndlaget. Og hvis du virkelig ønsker bomber-og-granater motoren må du legge til nesten 100.000 til.
Men på den annen side, jeg har kjørt åpen japansk 660 ccm i flere år nå – det er særdeles avslappende og tilfredsstillende det. Men så behøver jeg ikke late som om jeg har noen Cobra heller.