-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Flyvende bil – fra Wien
Ved et arrangement i Wien i helgen fikk verden ta del i en ny flyvende bil. Mannen bak mener det åpenbart alvorlig.
Juraj Vaculik har servert oss prototyper på flybiler tidligere også. Den han trakk opp fra hatten under et «Pioner»-arrangement i Wien i helgen, er hans fjerde. Skal vi dømme etter bildene og den videoen han har lagt ut, er det jobbet solid med denne.
Det eneste han ikke forklarer er vel hva vi egentlig skal med en som både kan kjøres på veien og trekkes opp mot alt det blå, men han syns sikkert det er en god ide.
Derfor Aeromobil 3.0.
Fargerik
Så begynte han i reklame der han etterhånden startet sitt eget reklamebyrå som solgte merkevaren Aegon til Kina, og Metaxa-brennevinet til 17 europeiske markeder og - fortsatt ifølge hans egen CV på nettet - er en velkjent leder som er vant til store prosjekter med store ideer som får ting til å skje.
La oss holde oss til flybilen. Både på veien og i luften drives den av en kompakt Rotax 912 motor, firesylindret boxer som vanligvis gir 100 hk.
Den gir maskinen en toppfart på 160 km/t på landeveien og 200 km/t i luften. I begge konfigurasjonene må man nøye seg med to personer om bord.
Stor som bil
Hvor mye den veier fortelles det ikke noe om. Men med kompositmaterialer og ikke veldig mye masse innenfor de 8,4 ganger 2,2 meterne er det ikke sikkert den er så mye over ett tonn.
Forfra kan den se ut som noe i retning av neste utgave av BMWs i-familie, men dersom du hadde kommet bak den tror jeg imidlertid du hadde begynt å lure. Bakhjulene på utriggere og noe propell- & turbinaktig er ikke den hekken vi vanligvis ser på vei til jobben om morgenen.
Denne maskinen kjøres i et regulært testprogram for fly nå. Det virker virkelig som om Vaculik mener alvor.