Norske bilbåter på alle hav

Tokyo (BilNorge.no): Norske bilbåter frakter flere nye biler enn noen gang over verdens hav. Størst av rederiene er Wallenius Wilhelmsen.

Publisert Sist oppdatert

Alle biler kjøres om bord i bilbåtene på egen maskin og deretter festes bilene til båten. Det blir sjeldent registrert skade på bilene under overfarten.
Foto: Anders Nordstrøm

De ser ut som store flytende parkeringshus. Men så tar de over 5000 nye biler på én kjøl. Ikke nok med det – nå kommer de første jumbo bilbåtene som kan ta 8000 biler. Men da blir skipet så stort at de må seile rundt Afrika på sin tur fra Japan til Europa.

Norske rederier har alltid vært ledende innen bilfrakt. Fra de første bilene ble eksportert fra Japan til USA og Europa, har norske skip vært aktive. Bare japanske skip frakter i dag flere nye biler enn de norske.

Norsk-svensk suksess

Størst av de ikke-japanske er det norsk-svenske storkonsernet Wallenius Wilhlemsen. Det er 60 til 65 skip som utelukkende frakter nye biler. Hovedbasen er Japan med sin enorme eksport til alle land på kloden.

Biltransport er viktig for norsk shipping. Daglig er det flere norske båter i de store bilhavnene i Japan, i USA, Australia, i Europa eller kanskje i Thailand eller India, Sør-Afrika eller India. Når Kina i dag eksporterer 150.000 til 200.000 nye biler - i første rekke til Afrika og Sør-Amerika - er det ofte norske bilbåter som gjør fraktejobben.

Alle som rulle kan

Det er ikke bare nye biler som skipene frakter. Alt som ruller på hjul finner sin plass om bord – anleggsmaskiner, traktorer, skurtreskere og store maskindeler som settes på togvogner. Når Japan nå starter eksport av tog til Europa, er det norske skip fra Wallenius Wilhelmsen som gjør fraktejobben.

Rederiet har 3200 ansatte og omsetter for 2,5 milliarder dollar i året.

35 dager til Europa

Japan er verdens største eksportør av nye biler. Derfor er havnene i Japan hovednerven i en global frakt av biler. Båtene med fra 15 til 20 ansatte laster gjerne nye japanske biler som skal til Europa. Der blir Bremerhaven, Zeebrugge eller Bristol besøkt og skipet tømmes for de japanske bilene.

Men bare for at skipene igjen kan fylles med andre biler. Det er Audi, BMW, Mercedes, Volvo eller Volkswagen som skal over Atlanteren for å selges i USA.

Der er det nye tømming og lasting av amerikansk rullende varer som skal til Australia. Det er særlig landsbruksmaskiner og annet storgods. Fra Australia går skipene normalt tomme til Japan for en ny runde.

Nye billand

Nye billand kommer for fullt og visepresident i Wallenius Wilhlemsen i Japan, Mathias Wideroth, sier at rederiet alt er på plass med organisasjon og egne terminaler i Kina og har masse frakt ut fra Thailand, India og ikke minst Mexico som vokser kraftig som bileksportør.

- Vi ser store interessante markeder i de nye billandene, sier Wideroth. I Kina finnes det rundt 100 bilfabrikker og de eksporterer i dag biler til mange land i Afrika og Sør-Amerika og det er bare et tidsspørsmål før de også kommer til andre markeder.

Powered by Labrador CMS