-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Søsken leker i snøen
Her er to biler som har mye til felles, men designmessig vil de være som natt og dag.
Vi har snakket om dette litt utenkelige samarbeidet tidligere. Og hadde det ikke vært for en mann ved navn Akio Toyoda, hadde det neppe kommet i stand.
Men den bilsportinteresserte Toyota-sjefen bestemte seg for at det ellers så trauste merket skulle tilby noe til dem som ikke hadde Toyota som førstevalg også. For å nå ut til en yngre målgruppe måtte mer sportslige modeller tilbake i programmet.
Men sportsbiler er ikke volumselgere, så for å unngå at kostnadene føyk til himmels trengte de en partner. Valget falt på BMW som de allerede samarbeider om motorer og hybridteknikk med. Dermed oppsto den uvanlige sportsbilalliansen.
Bakhjulsdrift
Sammen har de utviklet en ekstremt fleksibel plattform hvor det meste kan endres. Motor foran og drift på bakhjulene er en forutsetning, men den er også designet med tanke på hybride drivlinjer i tillegg til vanlige bensin- og dieselmotorer. Og det er sikkert mulig å utstyre biler med drift i alle hjørner.
Toyota har jo i over 20 år vært en pådriver for hybridteknologi, og selv om BMW ikke har like lang erfaring, har de lansert en rekke attraktive produkter med stikkontakt de senere årene. Sågar sportsbilen i8 med en liten bensinmotor og kraftige elmotorer.
Ny Supra?
Det har lenge vært spekulert i at Toyota skal blåse nytt liv i Supra-navnet, og spekulasjonene ble ikke akkurat mindre da de viste den lekre konseptbilen FT-1 i Detroit for tre år siden. Med litt godvilje kan vi kjenne igjen linjene fra denne på disse ferske spionbildene.
Med dagens teknologi er det jo mulig å lage en muskelbil med anstendige utslipp, og det er muligens noe slikt Toyota har i tankene. Ellers har de jo V6- og V8-motorer som nærmest kan plukkes fra hylla.
Mer hardcore
Spekulasjonene går på at BMW vil kalle Z4-etterfølgeren for Z5, og at de samtidig vil gå i enda mer sportslig retning og sikter seg inn mot Jaguar F-Type og Porsche 911. I så fall kan de nok enkelt bygge en coupé i tillegg til cabrioleten som her er avbildet.
Trolig får vi høre mer fra både BMW og Toyota i løpet av året, men ikke regn med å se noen av modellene på veien før i 2018.