-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fiat Bravo 1.6i SX
Med de nye modellene i kompaktklassen, Bravo og Brava, viser Fiat seg fra en helt ny side. Denne gangen har de valgt nye og dristige designløsninger samtidig som de har gjort tekniske underverker. Den nye 1,6- litersmotoren er et av dem og er en liten perle.
Først publisert i BIL 4 - 1996.
Det første jeg merket meg var en høy sittestilling, typisk for Fiat og et fenomen vi kjenner fra Tipo og Punto. Bortsett fra dette er det lite som minner om forgjengerne. Interiøret er blitt rundere og har en praktisk og tiltalende utforming. Den originale radioen er integrert i toppen av dashbordet og er standardutstyr. Finishen er bedre enn i noen Fiat jeg har kjørt til nå og Bravo gir også et robust inntrykk.
Jeg sitter riktignok ikke helt godt. Det virker som om korsryggstøtten har falt ned og seteryggen ligger an helt nederst på ryggen mens det mangler støtte til korsryggen. Høyderegulering av rattet og førersetet er standard og på norske modeller er også oppvarmede forseter standard.
Kupéen virker rommelig. Det er god benplass både foran og bak, men i baksetet er takhøyden litt knapp. Også her sitter passasjerene høyt. Hodestøtter i baksetet er standard og bakseteryggen er delt og hele setet kan vippes frem. Bagasjerommet er rommelig dersom man tar biltypen i betraktning, men er stort bagasjerom et ønske, er søstermodellen Brava et bedre valg. Den har 100 liter mer bagasjevolum.
Så til motoren. Den inngår i Fiats nye motorfamilie som spenner fra en 1,4-liter via 1,6-literen og en 1,8-liter til en femsylindret 2,0-liter. Etter å ha kjørt noen hektiske mil rundt Comosjøen med 1,6-literen, ser jeg ikke noe stort behov for 1,8-literen. 1,6-literen med 103 hk er nemlig både trekkvillig på lave turtall og akselerasjonsvillig når den får jobbe på høye turtall. Dessuten går den silkemykt.
Enkel oppskrift
Fire ventiler pr sylinder, to overliggende kamaksler og lange innsugningskanaler er den enkle oppskriften, og med mer enn 90% av dreiemomentet til rådighet mellom 2.500 og 5.500 omdreininger, er det ingen grunn til å slite ut gearspaken.
Denne motoren takler de fleste normale stigninger i femtegear. Når gearspaken likevel blir flittig brukt, skyldes det rett og slett en nydelig sjalting og en helt utrolig motorlyd. En kan mistenke Fiats lydteknikere for å ha vært på ekskursjon hos Alfa, og jeg trodde ærlig talt ikke at vi skulle få oppleve standardbiler med slik motorlyd i 1996.
Bravo gir et kompakt og sportslig inntrykk, et inntrykk som blir forsterket av en fast fjæring og demping. Litt for fast på dårlig vei, og det spørs om ikke Fiat må finjustere litt på dempersettingen hvis de vil være med å konkurrere på området fjæringskomfort. I hastigheter som er normale for våre forhold, blir det litt vel stumpete. Først når speedometernåla passerer 120 km/t begynner fjæring og demping å komme til sin rett. Den faste fjæringen og dempingen gir riktignok meget god stabilitet i høye hastigheter. Styrefølelsen er meget god og det samme gjelder bremsene her har du virkelig følelsen av å ha alt under kontroll.
Utstyrsmessig er det ikke noe å utsette på Bravo 1.6 SX. To kollisjonsputer, ABS-bremser, startsperre, høyt bremselys, lyktespylere, standard radio og sentrallås er innbakt i prisen. Hva den blir er i skrivende stund ikke klart, men vi kommer tilbake til prisene når de er klare.
FIAT BRAVO 1.6i SX:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1581 ccm. 76 kW (103 hk) v/5750 o/min. 144 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 185/60HR14.
Mål: Lengde: 402,5 cm. Bredde: 175,5 cm. Høyde: 141,4 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde f/b: 143,9/144,1 cm.
Vekter: Egenvekt: 1050 kg. Tillatt totalvekt: 1550 kg.
Volum: Bagasjerom: 280 liter (VDA). Tank: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 11,0 sek.
Toppfart: 184 km/t
Forbruk by: 0,93 l/mil
Forbruk 90 km/t: 0,55 l/mil