-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Fiat Bravo 80
Ikke uventet er den nye motoren Bravos sterkeste kort i kampen om bilkjøpernes gunst.

Først publisert i BIL 5 - 1999.
Fiat har gitt Bravo en ny, mindre motor. Prisen er også lavere, slik at Bravo stiller sterkere i kampen mot VW Golf, Opel Astra og Ford Focus. Det kan trengs, for Bravo har ført en beskjeden tilværelse i nedre del av registreringsstatistikken.
Den nye motoren er ikke helt ny. Vi har sett den før i lillebroren Punto. Motoren er fra Fiats FIREserie. Det betyr at motoren under produksjon er uberørt av menneskehender. FIRE står for Fully Integrated Robotized Engine. I praksis betyr det at motoren er laget av færre deler og har en enklere konstruksjon. Dette for å lette den automatiske monteringen. Det skal også gjøre motoren mer driftssikker. To overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder gir høyere effekt enn i 1,4-literen som tidligere var minste motor i Bravo. Den hadde bare tre ventiler pr sylinder.
Det beste av Italia
Motoren i Bravo 80 er en typisk Fiatmotor med italienske egenskaper. Den drar uanstrengt hele veien opp til rødstreken på turtelleren. 6.500 o/min er intet problem, og jeg tar meg ofte i å kjøre i fjerdegear på motorveien. Her er ikke noe utrivelig støy som minner om at en bør finne frem femtegearet. Motoren er også fleksibel fra lave turtall, og det er lite som røper for føreren at det bare er 1,2-liter under panseret. Fiat kan med rette hevde at amerikanerne tar feil når de påstår at ingenting slår stort sylindervolum. Selv om Bravo 80 går bra skal vi ikke overdrive. Det er tross alt bare 82 hester det er snakk om. Men det er friske hester og motoren er derfor denne bilens sterkeste kort.
Utseende har holdt seg bra og Bravo er etter min mening langt sprekere å se til enn femdørsutgaven Brava. I motsetning til mange andre merker har Fiat valgt forholdsvis avvikende design mellom tre- og femdørsutgavene av sin kompaktklassebil. Tredørs Bravo skal være friskere og mer "ungdommelig " . Som familiebil er den, som alle andre tredørs biler, ikke særlig egnet, selv om det ikke er den vanskeligste bilen å ta seg inn og ut av baksetet i. Fiat har også fått bedre tak på begrepet kvalitet, men det er fremdeles et stykke å gå på en del områder. Interiøret er pent, men finishen kan bli bedre.
Hard under
Det er på en måte ikke noe galt med understellet til Bravo. Fjæringen er fast og holder bilen godt på veien, akkurat slik det skal være på en kjapp GTi, hvilket er problemet. Bravo 80 er slett ingen GTi, den er derimot svært så normalt motorisert. Jeg vil anta at mange av de potensielle kundene vil finne Bravo hard og stumpete på dårlig vei. Hjulopphenget på Bravo skiller seg i oppbygging ikke mye fra standarden i kompaktklassen. Det er derfor bare Fiats valg av stivhet i fjærer og dempere som sørger for fraværet av kjørekomfort når veien blir dårlig.
Denne generasjonen Bravo virker godt sammenskrudd. Det var lite av knirkelyder å høre, og bilen skiller seg klart fra den Brava vi kjørte i vinter i så henseende. Med 1,6-literen ombord syntes vi da at den Fiaten ble for dyr i forhold til konkurrentene med en pris på 199.000 kroner. Bravo 80 koster derimot 40.000 kroner mindre. De 21 hestene man må unnvære savnes i svært liten grad, for 1,2-literen er virkelig en ulv i fåreklær. Riktignok bare en valp, men likevel.
FIAT BRAVO 80:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. 1242 ccm. Kompresjon: 10,2:1. 60 kW (82 hk) v/5.500 o/min. 115 Nm v/4.250 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Skiver foran og tromler bak, ABS.
Dekk: 175/65 R14.
Mål: Lengde: 403,0 cm. Bredde: 176,0 cm. Høyde: 141,0 cm. Akselavstand: 254,0 cm. Sporvidde: f/b: 146,0/146,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.110 kg. Tillatt totalvekt: 1.510 kg.
Volum: Bagasjerom: 280 liter (VDA). Tank: 50 liter.
Aks. 0-100 km/t: 12,5 sek.
Toppfart: 173 km/t
Forbruk by: 0,94 l/mil
Forbruk landevei: 0,53 l/mil
Forbruk snitt: 0,68 l/mil
Pris lev. Oslo: kr 159.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.