Renault Mégane
Renault Mégane
Renault Mégane

Billig og sikker småbil

Renault Mégane ble årets bil i 2003. Det i seg selv er imidlertid ikke noen garanti for salgssuksess – det kan du dra nytte av om du er på jakt etter en billig bil i kompaktsegmentet.

Publisert Sist oppdatert

Skal du kjøpe bruktbil?
Se FBI på NRK1 hver onsdag hvor Bil-redaktør Stein Pettersen gir nyttige råd.

Første generasjon Renault Mégane kom allerede i 1996, men ble erstattet av en helt ny bil i 2003. Denne kalles Megane II og finnes både som kombi med tre eller fem dører, firedørs sedan, stasjonsvogn og en cabriolet som kalles CC.

Mégane fikk en facelift i 2006 med ganske små endringer.

Det vanligste er 1,6-litersmotoren på 113 hester. Det finnes også en 1,4-liter med 98 hester og en toliters motor på 136 hk. I tillegg er den levert med dieselmotorer, en 1,9-liter med 120 hester og en mer moderne 1,5-liter på 105.

Lettkjørt

Mégane II fremstår som en stabil og lettkjørt bil. Den har imidlertid den egenskapen at den kan slippe med baken under raske unnamanøvere, noe som kommer svært uventet - ikke minst for en bil som i likhet med de fleste konkurrentene fremstår som trygg og understyrt i de fleste situasjoner.

Derfor er det smart her, som ellers, å velge en Mégane som er utstyrt med elektronisk stabilitetskontroll – dette gjelder ikke minst for oss som kjører deler av året på snø og is.

Mégane er helt klart satt opp med komfort som høyeste prioritet. Dette gjør nok også at en del av styrefølelsen forsvinner, eller i hvert fall oppleves som ufølsom.

Design foran funksjon

Foran i Mégane sitter du godt. Førermiljøet er ryddig, og den er utstyrt med en slags nøkkelkort og en startknapp. Greit når man blir vant til det, men systemet har dessverre vært plaget med en del feil.

Støymålinger vi har gjort tidligere har vist at Mégane er blant de stillere i sin klasse. Plassen lider imidlertid under bilens noe spesielle utforming av bakenden. Først og fremst merker du dette ved at bilen er trang i baksetet, barn kan godt sitte her, men for voksne blir det for trangt.

Designen gjør også at utsikten gjennom bakvinduet i kombibilen blir dårlig, og det er vanskelig å se hvor bilen faktisk slutter ved lukeparkeringer.

Kollisjonssikkerheten er god. Mégane var en av de første bilene som fikk fem stjerner i EuroNCAP-testen.

Har slitt med feil

Den vanligste feilen for Mégane har, i likhet med forgjengeren, vært dårlige coiler. Dette har ført til at bilen ikke har startet, eller at den har gått rufsete. Andre årsaker til startproblemer har vært nøkkelkortleseren og problemer med sensoren for turtallet.

Andre feil ved Mégane har i stor grad vært forårsaket av elektronikken.

Dårlig kontakt, eller rett og slett problemer med ledningsnettet, har ført til at låser, regnsensorer og fartsholderen har sluttet å fungere. Varsellys av ulike slag, som kollisjonsputer eller ESP, er også blitt tent av de samme problemene.

Sjekk derfor nøye hvordan motoren oppfører seg før du kjøper en brukt Mégane II. Ujevn gange kan skyldes en ødelagt coil, men det har også vært eksempler på lekkasje i ventiler som har gjort at hele toppen må byttes.

Vær nøye med å følge det oppgitte intervallet for skifte av registerreim.

Lite rust

Mens rustproblemer ikke var uvanlig på eldre Mégane er denne generasjonen blitt kraftig forbedret. Hele karosseriet er galvanisert og utstyrt med rustfeller, dessuten har man sørget for godt med rustbehandling på panser, kanaler og på bakluka.

Bruktbilprisen på en Mégane II blir preget av ryktet bilen har fått. Biler fra 2003 og 2004 finnes i markedet fra godt under 100.000 kroner, og selv biler fra 2005 og nyere kan du finne for rett over 100.000 kroner.

CC-utgavene er naturlig nok priset noe høyere, men for ned mot 150.000 kroner kan du finne en bil med ganske lav kilometer nå utenfor sesongen.

Sjekk:

  • Elektronikk
  • Motor

Sikkerhet:

EuroNcap *****

Renault Mégane på BilNorge.no:

Les alle våre tester av Mégane

Søk etter brukt Mégane på BilNorge.no

Priser og data for nye Mégane

Dette skrev bladet BIL:

Kjøreegenskapene er tillitvekkende på vanlig landevei. Fjæringen er relativt fast, men den svelger de store ujevnhetene bra. Små, skarpe ujevnheter kan slå litt, og i svinger med ujevnt underlag kan bilen steppe litt sideveis. (Bil 5-2004)

Det er først og fremst bagasjeplassen som straffes av den spenstige designen. Den steile bakruten står relativt langt fremme, og overhenget bak er veldig kort. Bagasjerommet har et relativt hyggelig gulvareal, men mindre enn både Astra og 307. (Bil 12 2002)

Powered by Labrador CMS