-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nissan Micra 1993-2000
Denne engelske japaneren kan by på gode kjøreegenskaper og rimelig bilhold for den som ikke har de største krav til plass.
Først publisert i BIL 12 - 2000.
Dagens Micra ble lansert i 1992 og kom i salg i Norge i 1993. Micra ble som første japanske bil kåret til Årets bil i Europa samme år. Micra produseres i England, men engelske arbeidere gjør en god jobb. Micra lever opp til japanske bilers rykte når det gjelder kvalitet. Både Svensk Bilprovning og TÜV i Tyskland gir den karakteren mindre feil enn gjennomsnittet. Eneste skår i gleden er lyktene foran hvor reflektorene på mange biler blir matte etter to til tre år og må byttes. I følge den svenske statistikken er Micra blant de rimeligste bilene å eie. Deleprisene er heller ikke avskrekkende.
Micra har tre år/100.000 km garanti. Nesten nye Micra vil derfor være under garanti en liten stund til. Modeller produsert før 1.januar 1998 skal på service hver 20.000 km og motoroljen må byttes hver 10.000 km. Nyere modeller nøyer seg med service hver 30.000 km og oljeskift hver 15.000 km. Som et generelt råd nevner vi at småbil som hovedsakelig har vært kjørt i bytrafikk, særlig på Østlandet, bør sjekkes nøye for rust selv om bilen er relativt ny. I byene saltes det mye, og har eieren vært skjødesløs med å holde bilen ren, får rusten fort godt tak. Sjekk spesielt i underkant på dørene og under gummilister.
Den gamle modellen av Micra var et dårlig sted å være i tilfelle kollisjon, mens denne utgaven er bedre. Folksam i Sverige gir den karakter på nivå med gjennomsnittsbilen når det gjelder sikkerhet, og det er bra til småbil å være. I den siste testen i Euro NCAP-testprogrammet fikk Micra to av fire stjerner, hvilket er dårligere enn de mest moderne småbilene.
Varierende utstyr
Hvis du har bestemt deg for en Micra er det lurt å titte på flere biler, for utstyrsnivået varierer til dels mye. ABS-bremser ble først standard på 1,3-literen fra 1997 og tilgjengelig på 1-literen fra samme år. Servostyring er standard på 1,3-literen fra 1993, mens det ekstrautstyr på 1-literen fra 1995. Kollisjonspute i rattet ble standard i 1995 og to kom på plass ved årsskiftet 97/98. Det har også vært gjennomført mindre modellendringer i 1995, og nytt interiør dukket opp i 1998. Utseendet har derimot holdt seg bra. Ser vi bort i fra fargeutvalg og noen gummilister, er 1993- og 1999-modellen svært like. Det finnes også flere kampanjemodeller som Trendy, Waltz og Tique, med avvikende utstyr og farger. I 1998 dukket det opp en SRi-modell med friskere interiør, klimaanlegg og lettmetallfelger som standard.
Nissan Micra kommer enten med 1- eller 1,3-liters motor. Fra og med i år har riktignok en 1,4-liter erstattet sistnevnte, men en er neppe aktuell som bruktbil ennå. Den minste motoren med 55 hk er frisk ved høye turtall og Micraen er kvikk i byen. Men ute på landeveien er mangelen på dreiemoment merkbar og med litt last sliter den med å holde farten i oppoverbakkene. 1,3-literen er derfor å foretrekke hvis Micraen skal være husstandens eneste bil. Med 75 hk og 35% høyere dreiemoment er den langt mer avslappet å kjøre.
Vi har testet Micra flere ganger og hver gang har den fått ros for de gode kjøreegenskapene. Dette er dessuten en småbil det er behagelig å kjøre langt i. Micra faller også i smak for kvalitetsfølelsen, og i Bil 3/96 skrev vi at Micra setter en ny standard i klassen. Interiøret er oversiktlig og selv 1993 modellen virker moderne i linjene. Bagasjerommet er blant de mindre i småbilklassen. For eksempel har både VW Polo, Opel Corsa og Peugeot 106 større bagasjeromvolum. Nissan Micra er en populær bruktbil og eksemplarer i god stand forsvinner fort ut av butikkene. Prisene holder seg derfor relativt høye hvis du skal ha en nyere modell.
Siden denne modellen av Micra ble lansert i Norge, har Nissan solgt vel 7.600 biler. 75% av disse har 1-literen og ca 66% har tre dører. Skal du finne en bil i småbilklassen, må du regne med å lete litt, for småbiler i Micrastørrelse kjøper folk stort sett med egne penger. Bilen forblir derfor hos eieren i flere år enn de typiske firmabilene.