-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![BYD Seal U](https://image.bilnorge.no/4080202.webp?imageId=4080202&width=960&height=548&format=jpg)
BYD Seal U:
Mellomstor SUV tetter gapet for BYD
BYD lanserer nå sin nye Seal U på det europeiske markedet. Dermed entrer de et segment med meget tøff konkurranse.
BYD Seal U (der U-en står for Utility) er en del av Ocean-serien som i tillegg omfatter Seal (uten U) og Dolphin. Først ut på det europeiske markedet er altså Seal U som er tilgjengelig på vårt kontinent i løpet av første kvartal.
Den norske BYD-importøren har i dag tre modeller på programmet – den store SUV-en Tang, luksus-sedanen Han og den kompakte crossoveren Atto3.
De er i skrivende stund i forhandlinger med produsenten, så prisene på Seal U er foreløpig ikke fastlagt.
Tøff konkurranse
Seal U skal inn i det såkalte D-segmentet hvor det finnes en rekke populære modeller, men BYD-modellen har et handicap i vinterlandet Norge – den leveres ikke med firehjulsdrift. En god pris vil dermed være viktig for å oppnå suksess.
Seal U har en design som er lett å like, og produsenten lover et interiør som gir en premium atmosfære med myke overflater og berøringspunkter. De fremhever romslige forseter i «vegan-skinn» som er elektrisk justerbare, oppvarmede og ventilerte.
Bilen har en lengde på 479 centimeter, er 189 cm bred og rager 167 cm over asfalten. En akselavstand på 2765 mm og flatt gulv skal sørge for god plass til passasjerer og bagasje. Bakseteryggene kan foldes ned i forholdet 60:40 slik at du kan øke kapasiteten i bagasjerommet fra 552 til 1440 liter.
To utstyrsvarianter
To koppholdere på midtkonsollen, fire USB-kontakter og trådløs lademulighet for to smartfoner samtidig er standard, og det er også V2L som lar deg plugge elektrisk utstyr til bilen når det er langt til nærmeste stikkontakt.
Seal U skal tilbys i to utstyrsvarianter – Comfort og Design. Begge er forhjulsdrevne med en motor på 160 kW (217 hk) og maks dreiemoment på 330 newtonmeter. Toppfart er 170 km/t, og aksen til hundre går unna på henholdsvis 9,3 (Comfort) og 9,6 sekunder.
Comfort-utgaven har en batteripakke på 71,8 kWt som gir en rekkevidde på inntil 420 kilometer, mens en pakke på 87 kWt gir Design-utgaven en rekkevidde på 500 km. Bilen har en 11 kW ombordlader og kan hurtiglades ved inntil 140 kW.
BYD Seal U er kollisjonstestet av EuroNCAP og oppnådde de maksimale fem stjerner. Vi kommer tilbake med mer informasjon når de norske prisene foreligger.
![BYD Seal U](https://image.bilnorge.no/4080203.webp?imageId=4080203&width=960&height=548&format=jpg)